Kjøpte en BMW X 3 2009 modell av en skikkelig kreativ bilselger hos Bilhuset Øst As i Drammen i våres.
Etter reparasjoner for titusenvis av kroner for å reparere feil og mangler som skulle vært utført av bilselger, var vi endelig i mål med reparasjonene- trodde vi. Og tok oss en langtur med Steinkjer som mål.
52 km før vi kom frem stanset motoren og det var ikke mulig å få den igang igjen, og den måtte taues til BMW verksted i Steinkjer.
Det viste seg at høytrykkdieselpumpa i motoren hadde gått i oppløsning og spredt metallspon i alt som var av filtre, slanger, dyser etc ifm drivstoffsystemet. En liten kostnad på ca 50.000kr.
BMW i Steinkjer gjorde en kjempejobb og til langt lavere pris enn det det normalt ville kostet.
Imidlertid er dette en produksjonsfeil BMW har vært klar over i mange år. Jeg henvendte meg til BMW Norge om dette tilfelle. Svaret derfra var i hovedsak at de synes det var dumt at dette hadde skjedd, og så fraskrev de seg ethvert ansvar eller villighet til å bidra økonomisk for hendelsen. De mente at bilen hadde gått så langt( 203000km) og var så gammel – en 2009 modell – at de følte ikke noe for å gi noen som helst kompensasjon for dette. Bilen har fulgt alle servicer, og har aldri hatt feilfylling, altså bensin i stedet for diesel på,tanken.
Så da vet du som leser dette det. Hold deg LANGT UNNA BMW 2,0 liter diesel fra mellom 2009 og 2011.