Tilbake til temaer

Vedlikehold av bremser
VOLVO V40 Hatchback (525, 526)

  • @user_173262 Nov 28, 2020
    Medlem
    Volvo v40 d2  2012 (men også generelt for skivebremser.)
    Noen detaljer om vedlikehold av bremser.
    Bremseklosser er en slitedel med begrenset levetid. Når bremseklossene er slitt 2/3 skal de skiftes, da resten av belegget skal fungere som varmeisolasjon mellom skive og hydraulikk.
    Når klossene skiftes skal også sleiger og styringer rengjøres og smøres, her er det ofte at det glipper litt på verksteder!
    Hvis sleiden og styringene ikke rengjøres og smøres vil klossene etter en tid begynne å sette seg fast. Dette fører til unødvendig klosseslitasje og øket drivstofforbruk! 
    Etter mange år som bilmekaniker og -elektriker har jeg ofte fått i oppgave : “bilen bruker mye bensin”. Oftest kan dette føres tilbake til kjøremønster, men av og til dukket det opp biler med mye svart støv på felgene, og da var diagnosen klar, bremseklossene sitter fast i sleidene!
    Selv kontrollerer jeg bremsene i forbindelse med hjulskift vår og høst, da er bilen jekket opp og det er lett å kjenne etter om hjulene går fritt.
    Nå har jeg kanskje litt ekstra følelse når det gjelder bilens “trill”. Jeg kjenner med en gang når et hjul begynner å ligge på.
    Min Volvo v40 fra 2012 har nå gått 160.000 kilometer, og jeg har fortsatt mye igjen av originalklossene!
    Svar

    Startet

    28.11.20

    Siste svar

    28.11.20

    Svar

    0

    Visninger

    373

Bare registrerte brukere kan svare på temaer og innlegg

Installer AUTODOC CLUB-appen!

Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.

Autodoc CLUB app qr-code
Skann

Last ned appen:

Autodoc CLUB App icon