4×4 Allgrip: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

4×4 Allgrip: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

4×4 Allgrip er en intelligent firehjulsdrift på Suzuki biler. Den kom først på Vitara 1988-modell. Systemet kontrollerer motor, drivverk og ESP. Dette gjør det mulig å velge optimal kjøremodus for alle vei- og værforhold. Det gir også bedre drivstoffeffektivitet og reduserer skadelige utslipp.

Typer 4×4 Allgrip og hvordan de fungerer

Auto (heltid): Dette brukes på modellene Swift og Ignis. En flerplates hydraulisk clutch med silikonolje brukes for å fordele dreiemomentet i stedet for en senterdifferensial. Oljen varmes opp og utvider seg om det er forskjell på hjulhastigheten på de forskjellige akslene. Ekstra dreiemoment tilføres så til bakakselen for å forhindre skrens på forakselen. 

Select (på kommando): Denne finnes på Vitara og SX4. 4×4 Allgrip system bruker informasjon om veiforhold, gasspedalens posisjon og styrevinkel. Dette gjør at kraft kan fordeles til bakakselen selv før forakselen begynner å skli. Den har fire kjøremoduser:

  • Auto modus gir effektivt drivstofforbruk. Som standard er bilen forhjulsdrevet. Om bilen imidlertid oppdager at forhjulene sklir, vil firehjulstrekket automatisk kobles til. 
  • Sport modus gir bedre manøvrering, og fordeler dreiemomentet til bakakselen ved behov. I tillegg svarer motoren raskere når gasspedalen trykkes inn.
  • Snow modus gir sikker kjøring og stabilt grep på glatt og snødekket føre. Basert på rattvinkel og gasspedalens posisjon, distribueres kraft til alle fire hjulene.
  • Lock modus gir bedre off-road egenskaper på bilen. Den deler motorens dreiemoment likt mellom begge akslene.

4×4 Allgrip modus kan velges med en bryter på midtkonsollen.

Pro (Delvis): Dette er laget for kjøring i røft terreng. Den brukes på Jimny SUV. Mellom propellakslene er det montert en girkasse. Under vanskelige kjøreforhold gir dette lavere girradius, og i normale forhold høy girradius. Ved behov kan akslene tilkobles stødig, og dreiemomentet deles likt.