Activematic er en serie med automatkasser med manuell styringsmulighet på Mazda-modeller. Takket være kombinasjonen av automatisk og manuell modus, og to forskjellige programvare-innstillinger, har disse girkassene balanserte driftsegenskaper, gir fenomenal akselereringsdynamikk, raskt girskifte, kjørekomfort og drivstoffeffektivitet.
Hvordan det fungerer
Activematic er bygget med klassiske hydrauliske automatkasser som base. Spesiell fastvare gir AAS (Active Adaptive Shift) funksjon. Det gir tilpasset girskifte etter veiforhold. For å bytte til manuell modus må føreren sette girspaken i sporet merket “M”. Ved å flytte den til “+” eller “-” skifter girene opp og ned. Skovlskiftere kan også brukes.
De fleste utgaver tilbyr også DAM (Direct Activematic) funksjon. Det gjør at føreren kan skifte gir opp og ned raskt uten å bytte til manuell modus, som er hendig for manøvrering, kjøring i nedoverbakker og andre situasjoner.
Populære Activematic girkasser
Girkasse kode | Produsent | Antall trinn | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment, N⋅m | Bil layout | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
FN4A-EL | Ford | 4 | 2.3 | 200 | FWD | 1999 | Mazda 5; Mazda 3; Mazda 2; Mazda 6 |
FS5A‑EL | Ford | 5 | 2.5 | 250 | FWD | 2005 | Mazda CX-7; Mazda 3; Mazda 6; Mazda 5 |
SJ6A-EL | Aisin | 6 | 5.0 | 480 | RWD, AWD | 2006 | Mazda MX-5; Mazda RX-8 |
AW6A-EL | Aisin | 6 | 4.0 | 450 | FWD, AWD | 2004 | Mazda CX-7; Mazda CX-9 |
GF4A-EL | Mazda | 4 | 3.0 | 260 | FWD | 1999 | Mazda Familia; Mazda Capella |
Vanlige feilfunksjoner på Activematic girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Foringene på girkassen slites ut over tid, som fører til vibrering under drift. | GF4A-EL |
Solenoidventiler slites ut for tidlig, som ofte gir rykking og vibrering under bruk. | GF4A-EL; FS5A‑EL |
Girkassen kan overopphetes om radiatoren ikke rengjøres tidsnok, som resulterer i elektronisk feilfunksjon. | GF4A-EL |
Slitasje på bakre deksel fører til lavt oljetrykk. Dette fører til at friksjonsplatene glipper og brenner ut. | FN4A-EL |
Forseglingene, gummibelagte stempler og bremsebånd har kort levetid. | FN4A-EL; FS5A‑EL |
Lagrene går fort i stykker, og girakselen blir forskjøvet. | FS5A‑EL |
Revers-trommelen slites ut for tidlig, og gjør tilkobling av giret umulig. | FS5A‑EL |
Den hydrauliske ventilkroppens solenoider er følsomme for smuss. Mangel på olje og filterbytte kan være skadelige for dem. | AW6A-EL; SJ6A-EL |
Kommenter