CRD er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Chrysler, Jeep og Dodge. De har vært på markedet siden 2000. Motorene produseres av VM Motori, Daimler AG, Fiat Powertrain og Volkswagen AG. De er kjent for høy ytelse og fenomenale dreiemoment-nivåer.
Egenskaper på CRD motorer
De fleste CRD-motorer har en motorblokk i støpejern; aluminium er mer sjelden. Sylinderhodet er alltid i aluminium. Ventil timing mekanismen bruker kjede eller belte. Som regel brukes felleskinne for drivstoffinnsprøytning. ECD-motorer, som er utstyrt med enhetsinjektorer, er et unntak. Turboen til disse motorene er vanligvis laget av Garrett eller IHI.
Populære CRD-motorer
Kode | Produsent | Motorkapasitet, l | Antall og plassering av sylindere | Antall ventiler | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Bilmodeller utstyrt med denne type motor |
ENJ | VM Motori | 2.5 | rekkefirer | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2.8 | rekkefirer | 16 | 160–200 | 360– 460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2.8 | rekkefirer | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2.0 | rekkefirer | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3.0 | V6 | 24 | 190– 250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2.2 | rekkefirer | 16 | 121– 150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2.0 | rekkefirer | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK og Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3.0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK og Commander XK |
Feilfunksjoner på CRD-motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Drivstoff trykkontroll-ventil går ofte i stykker. | ENJ; ENS; ENR |
Injektorene blir ofte ubrukelige. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
Luftstrømssensoren blir fort skitten. Det kommer som regel av slitt membran på veivhusets lufteventil. | ENJ |
Termostaten har relativt kort levetid. | ENJ; EXF |
Veivakselens posisjonssensor går noen ganger i stykker. | EDJ; ENJ |
Turboen har kort levetid. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
Koblingen på drivstoffets filtervarmer blir løsere. | ENS; ENR |
EGR-ventilen får fort karbondannelser og blir stående fast. | ECD; ECE |
Turboslanger pleier å sprekke. | EXF |
Ventilen på motoroljekjøleren blir ødelagt, noe som fører til oljetørke. | EXF |
Inntaksmanifoldens klaffer setter seg ofte fast. | EXL; EDJ |
Hurtigfrigjørings-koblingene på drivstoffanlegget mister elastisitet, og fører til luftlåser. | EDJ |
Det oppstår ofte oljelekkasje. | EXL |
Uttaksmanifolden kan sprekke. | EXL |
Kommenter