CRD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRD er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Chrysler, Jeep og Dodge. De har vært på markedet siden 2000. Motorene produseres av VM Motori, Daimler AG, Fiat Powertrain og Volkswagen AG. De er kjent for høy ytelse og fenomenale dreiemoment-nivåer.

Egenskaper på CRD motorer

De fleste CRD-motorer har en motorblokk i støpejern; aluminium er mer sjelden. Sylinderhodet er alltid i aluminium. Ventil timing mekanismen bruker kjede eller belte. Som regel brukes felleskinne for drivstoffinnsprøytning. ECD-motorer, som er utstyrt med enhetsinjektorer, er et unntak. Turboen til disse motorene er vanligvis laget av Garrett eller IHI.

Populære CRD-motorer

KodeProdusentMotorkapasitet, lAntall og plassering av sylindereAntall ventilerMaks. ytelse, hkMaks. dreiemoment, NmProduksjonsstartBilmodeller utstyrt med denne type motor
ENJVM Motori2.5rekkefirer161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2.8rekkefirer16160–200360– 4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2.8rekkefirer16150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2.0rekkefirer161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3.0V624190– 250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2.2rekkefirer16121– 1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG2.0rekkefirer161403102006Dodge Caliber and Journey; Jeep Patriot MK og Compass MK
EXLDaimler AG3.0V6242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK og Commander XK

Feilfunksjoner på CRD-motorer

FeilfunksjonerMotorer
Drivstoff trykkontroll-ventil går ofte i stykker.ENJ; ENS; ENR
Injektorene blir ofte ubrukelige.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
Luftstrømssensoren blir fort skitten. Det kommer som regel av slitt membran på veivhusets lufteventil.ENJ
Termostaten har relativt kort levetid.ENJ; EXF
Veivakselens posisjonssensor går noen ganger i stykker.EDJ; ENJ
Turboen har kort levetid.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
Koblingen på drivstoffets filtervarmer blir løsere.ENS; ENR
EGR-ventilen får fort karbondannelser og blir stående fast.ECD; ECE
Turboslanger pleier å sprekke.EXF
Ventilen på motoroljekjøleren blir ødelagt, noe som fører til oljetørke.EXF
Inntaksmanifoldens klaffer setter seg ofte fast.EXL; EDJ
Hurtigfrigjørings-koblingene på drivstoffanlegget mister elastisitet, og fører til luftlåser.EDJ
Det oppstår ofte oljelekkasje.EXL
Uttaksmanifolden kan sprekke.EXL