CST: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

CST: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

CST (trekkraft- og stabilitetskontroll) er et stabilitetskontrollsystem på Ferrari. Det optimaliserer driften på anti-skrens- og trekkraftkontrollsystemet, ABS og bremsekraftfordelingssystemet. Det hjelper med å opprettholde tiltenkt retning under kjøring. Systemet gir bedre dynamikk ved kjøring på glatt føre.

Hvordan CST fungerer

Systemet sammenligner bilens faktiske og tiltenkte retning for å fjerne forskjellen mellom dem. Førerens handling estimeres av rattvinkelen, posisjonen på bremse- og gasspedalene, samt trykket i bremseanlegget. Faktisk retning på bilen oppdages av sensorene for girhastighetsrate, lateral og langsgående akselerasjon og hjulhastighet.

Om det oppdages under- eller overstyring, vil CST aktivere ABS´ hydrauliske enhet. Den senker farten på hjulene som sklir, og gjenoppretter slik trekkraft og retning. Om dette ikke er nok, kan også motorens dreiemoment begrenses.

Denne teknologien har flere driftsmoduser som avgjør omfanget av systemets inngripende i bilens håndtering. Disse er: “Low Grip” – for glatt føre; “Sport” – for kjøring under vanlige forhold og høy trekkraft; og “Race” – for racerbane-forhold. “CT OFF” og “CST OFF” moduser er henholdsvis laget for å gi bilen maksimal racing-ytelse og for kjøring på løst underlag.

Populære Ferrari-modeller utstyrt med CST

Årsaker til feilfunksjon

  • Svikt i parkeringssensor
  • Motorfeil, for eksempel konstant feiltenning
  • Dekktrykk som avviker fra anbefalt trykk
  • Flatt batteri.