DDiS er turbodiesel motorer med felleskinne direkte drivstoffinnsprøytning til Suzuki. De har vært i produksjon siden 2003. Disse motorene er kjent for pålitelighet, høy ytelse og drivstoffeffektivitet. De er i dag tilgjengelige på de fleste Suzuki modeller.
Egenskaper på DDiS motorer
Dette er populære motorer laget av General Motors, Groupe PSA (nå Stellantis) og Groupe Renault. De har 4-sylinders motorblokk i støpejern eller aluminium. Sylinderhodet er laget av aluminium. De fungerer med felleskinne drivstoffinnsprøytning fra Delphi, Siemens eller Bosch. Kjede eller belte brukes på ventil timing mekanismen.
Populære DDiS motorer
Kode | Produsent | Kapasitet, L | Antall ventiler | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N·m | Produksjonsstart | Suzuki modeller utstyrt med denne type motor |
Z13DTJ | General Motors | 1.3 | 16 | 75 | 170 | 2005 | Swift |
10FD53 | Groupe PSA | 1.4 | 16 | 90 | 200 | 2004 | Liana RA |
10JBAX | Groupe PSA | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2007 | SX4 GY |
K9K 704 | Groupe Renault | 1.5 | 8 | 65 | 160 | 2001 | Jimny |
Vanlige feilfunksjoner på DDiS motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Oljelekkasjer i motoren er ganske vanlig. | 10JBAX |
Oljesilen blir fort tett, og fører til ødeleggelse av turbinen. | 10JBAX |
Feilfunksjoner på ventil timing oppstår som følge av slark i timingkjedet. | 10FD53; 10JBAX |
EGR-ventilen blir fort skitten, som kan føre til at den setter seg fast. | 10JBAX; Z13DTJ |
De brannsikre skivene under drivstoffinjektorene blir ofte utbrent. | 10JBAX |
Veivakselens demperventil går fort i stykker. | 10FD53 |
Elementer i drivstoffanlegget går ofte i stykker. | 10FD53 |
Koblingsstanglagrene spinner. | K9K 704 |
Drivstoffinjektorene blir fort skitne. | K9K 704 |
Timingkjedet hopper over en tann på grunn av lavt trykk i smøreanlegget. | Z13DTJ |
Kommenter