DI-D motorer: driftsegenskaper

DI-D motorer: driftsegenskaper

DI-D motorer er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Mitsubishi biler. De ble først brukt på tredjegenerasjons Mitsubishi Pajero SUV i 1999. I dag brukes disse motorene mye.

Egenskaper på DI-D motorer

DI-D motorer er rekkefirere med motorblokk av støpejern eller aluminium. Sylinderhodet er alltid av aluminium. Avhengig av utgaven, brukes kjede eller belte i ventil timing mekanismen. En fordelingspumpe ble brukt til drivstoffinnsprøytning på motorer produsert tidlig på 2000-tallet. Senere ble den erstattet av et mer effektivt og drivstoffeffektivt felleskinne-system.

Populære DI-D motorer

Motorkode Motorkapasitet, l Antall ventiler Maks ytelse, hk Maks. dreiemoment, N⋅m Produksjonsstart Mitsubishi modeller utstyrt med denne type motor
4D56 2.5 8 114 247 2004 L200 IV; Pajero Sport II
16 136 320
16 178 350–400
4М41 3.2 16 165 351 1999 Pajero II, III, IV; L200 IV
16 175–200 382–441
4N13 1.8 16 150 300 2010 Lancer VIII; ASX
4N14 2.2 16 150–177 360–380 2010 ASX; Outlander II and III; Delica D5
4N15 2.4 16 154–181 380–430 2015 Pajero Sport II; L200 V
F9Q 1.9 8 80–120 180–270 2000 Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A
8 110–130 260–300 2005
8 130 300 2008

Vanlige feilfunksjoner på DI-D motorer

FeilfunksjonerMotorer
Motorens forseglinger og pakninger mister ofte tetthet.4D56.
Drivstoffinjektorene går fort i stykker, spesielt ved bruk av lavkvalitets drivstoff.4D56; 4N15; 4N14.
Veivaksel-trinsen har kort levetid.4D56. 
Balanseakselens belte går fort i stykker.4D56. 
Sylinderhodet sprekker ofte etter relativt kort kjørelengde.4D56. 
Stemplene blir skadet på grunn av for høy temperatur.4М41. 
Høytrykks drivstoffpumpe har kort levetid.4М41. 
Veivakselens trinse blir fort slitt.4М41.
EGR-ventilene danner raskt karbonansamlinger.4М41; 4N15; 4N14.
Inntaksmanifoldens klaffer setter seg fast på grunn av dannelse av karbonansamlinger.4N14; 4N15.
Veivakselens lagre kan snurre på en relativt lav kjørelengde, som følge av slitt oljepumpe og redusert trykk i smøresystemet.F9Q. 
Lavtrykks drivstoffpumpe går ofte i stykker.F9Q. 
Tett kontrollventil for drivstofftrykk fører til feilfunksjoner i motoren.F9Q.