DI-D motorer er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Mitsubishi biler. De ble først brukt på tredjegenerasjons Mitsubishi Pajero SUV i 1999. I dag brukes disse motorene mye.
Egenskaper på DI-D motorer
DI-D motorer er rekkefirere med motorblokk av støpejern eller aluminium. Sylinderhodet er alltid av aluminium. Avhengig av utgaven, brukes kjede eller belte i ventil timing mekanismen. En fordelingspumpe ble brukt til drivstoffinnsprøytning på motorer produsert tidlig på 2000-tallet. Senere ble den erstattet av et mer effektivt og drivstoffeffektivt felleskinne-system.
Populære DI-D motorer
Motorkode | Motorkapasitet, l | Antall ventiler | Maks ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Mitsubishi modeller utstyrt med denne type motor |
4D56 | 2.5 | 8 | 114 | 247 | 2004 | L200 IV; Pajero Sport II |
16 | 136 | 320 | ||||
16 | 178 | 350–400 | ||||
4М41 | 3.2 | 16 | 165 | 351 | 1999 | Pajero II, III, IV; L200 IV |
16 | 175–200 | 382–441 | ||||
4N13 | 1.8 | 16 | 150 | 300 | 2010 | Lancer VIII; ASX |
4N14 | 2.2 | 16 | 150–177 | 360–380 | 2010 | ASX; Outlander II and III; Delica D5 |
4N15 | 2.4 | 16 | 154–181 | 380–430 | 2015 | Pajero Sport II; L200 V |
F9Q | 1.9 | 8 | 80–120 | 180–270 | 2000 | Carisma DA2A, DAO; Space Star DG_A |
8 | 110–130 | 260–300 | 2005 | |||
8 | 130 | 300 | 2008 |
Vanlige feilfunksjoner på DI-D motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Motorens forseglinger og pakninger mister ofte tetthet. | 4D56. |
Drivstoffinjektorene går fort i stykker, spesielt ved bruk av lavkvalitets drivstoff. | 4D56; 4N15; 4N14. |
Veivaksel-trinsen har kort levetid. | 4D56. |
Balanseakselens belte går fort i stykker. | 4D56. |
Sylinderhodet sprekker ofte etter relativt kort kjørelengde. | 4D56. |
Stemplene blir skadet på grunn av for høy temperatur. | 4М41. |
Høytrykks drivstoffpumpe har kort levetid. | 4М41. |
Veivakselens trinse blir fort slitt. | 4М41. |
EGR-ventilene danner raskt karbonansamlinger. | 4М41; 4N15; 4N14. |
Inntaksmanifoldens klaffer setter seg fast på grunn av dannelse av karbonansamlinger. | 4N14; 4N15. |
Veivakselens lagre kan snurre på en relativt lav kjørelengde, som følge av slitt oljepumpe og redusert trykk i smøresystemet. | F9Q. |
Lavtrykks drivstoffpumpe går ofte i stykker. | F9Q. |
Tett kontrollventil for drivstofftrykk fører til feilfunksjoner i motoren. | F9Q. |
Kommenter