FWD er den generelle betegnelsen på forhjulsdrift. Dette ble montert for første gang på Alvis roadster i 1928. Det ble mye brukt på 1960- og 1970-tallet. I dag brukes det mest på mellomstore og kompakte biler.
Hvordan FWD fungerer
De viktigste komponentene i FWD-biler (transaksel) er:
- Girkasse: den er koblet til motorens svinghjul via en clutch eller en hydraulisk dreiemomentomformer. Denne overfører dreiemoment fra motoren til siste driv, og endrer girradiusen som igjen hjelper med å regulere dreiemomentet.
- Siste driv: den endrer girkassens dreiemoment og overfører det til differensialen.
- Hjuldifferensial: den distribuerer kraft mellom forhjulene. Ofte kan den låses elektronisk, og være integrert i girkassen.
- Aksler: de overfører dreiemoment fra differensialen til hjulene.
FWD typer og egenskaper
Motorens plassering | FWD layout | Fordeler | Ulemper | Biler med forhjulsdrift |
Langsgående foran akselen | Motorens siste gir og siste driv står på rekke etter hverandre. |
|
| Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2; Renault 12, 18; Alfa Romeo Arna. |
Langsgående bak akselen |
|
| Citroën DS; Renault 4, 5. | |
Langsgående over akselen | Motoren er montert over eller ved siden av fordeleren. |
|
| Toyota Tercel L10; Cadillac Eldorado; Saab 99; Oldsmobile Toronado. |
Tverrgående foran akselen | Motorens siste driv og girkasse står på rekke etter hverandre. |
|
| Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5; Opel Astra J, K; Škoda Fabia 545. |
Transverse above the axle |
|
| Peugeot 104, 204, 304, 205; Citroën Visa Super; Rover Mini. |