FWD: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

FWD: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

FWD er den generelle betegnelsen på forhjulsdrift. Dette ble montert for første gang på Alvis roadster i 1928. Det ble mye brukt på 1960- og 1970-tallet. I dag brukes det mest på mellomstore og kompakte biler.

Hvordan FWD fungerer

De viktigste komponentene i FWD-biler (transaksel) er:

  • Girkasse: den er koblet til motorens svinghjul via en clutch eller en hydraulisk dreiemomentomformer. Denne overfører dreiemoment fra motoren til siste driv, og endrer girradiusen som igjen hjelper med å regulere dreiemomentet. 
  • Siste driv: den endrer girkassens dreiemoment og overfører det til differensialen. 
  • Hjuldifferensial: den distribuerer kraft mellom forhjulene. Ofte kan den låses elektronisk, og være integrert i girkassen. 
  • Aksler: de overfører dreiemoment fra differensialen til hjulene.

FWD typer og egenskaper

Motorens plassering FWD layout Fordeler Ulemper Biler med forhjulsdrift
Langsgående foran akselen Motorens siste gir og siste driv står på rekke etter hverandre.
  • Stor belastning på hjulene, som gir bedre trekkraft og veigrep, spesielt på glatt føre.
  • Bedre passiv sikkerhet grunnet økt trykksone.
  • Stor rattmotstand.
  • Understyring.
  • Lav off-road manøvrerbarhet.
  • Ikke valgfritt bremsekraftfordeling.
Audi A4 B9, 80 В1, В2, 200 С2, 100 С2. Volkswagen Passat B2, Jetta Mk2;
Renault 12, 18;
Alfa Romeo Arna.
Langsgående bak akselen
  • God off-road manøvrerbarhet grunnet kort overheng foran.
  • Lang hjulbase gir veldig smidig kjøring.
  • Ikke nok vekt foran på bilen, som har dårlige konsekvenser for veigrepet.
  • Begrenset plass inni bilen.
  • Dårlig effekt på kjølesystem i motoren.
Citroën DS;
Renault 4, 5.
Langsgående over akselen Motoren er montert over eller ved siden av fordeleren.
  • God sikt fra førersetet.
  • Optimal distribusjon av bilens masse.
  • Redusert motoreffektivitet.
  • Komplisert konstruksjon på drivverket.
Toyota Tercel L10;
Cadillac Eldorado;
Saab 99;
Oldsmobile Toronado.
Tverrgående foran akselen Motorens siste driv og girkasse står på rekke etter hverandre.
  • Kompakt layout
  • Enkelt design på motoren.
  • Ujevn slitasje på akslene.
  • Dreiemoment-styring.
Volkswagen Caddy SAB, SAA, Bora 1J6, Golf BA5, BV5;
Opel Astra J, K;
Škoda Fabia 545.
Transverse above the axle
  • Girkassen deler kasse med motoren, noe som sparer plass under panseret.
  • Komplisert konstruksjon på girkassen, som fører til vanskelige reparasjoner.
Peugeot 104, 204, 304, 205;
Citroën Visa Super;
Rover Mini.