GM 5L40-E and 5L50: egenskaper, fordeler & ulemper

GM 5L40-E and 5L50: egenskaper, fordeler & ulemper

GM 5L40-E and 5L50 er 5-trinns automatiske girkasser med manuell kontrollfunksjon. De har vært i produksjon siden 1999. De monteres på en rekke biler produsert av General Motors. Spesielt merker som Cadillac, Holden, Pontiac, Chevrolet, Opel, Saturn og Land Rover er utstyrt med dette. De finnes også på BMW-modeller under ulike girkasse-koder.

Hvordan GM 5L40-E og 5L50 fungerer

GM 5L40-E og 5L50 girkasser er basert på en klassisk automatkasse med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir. Takket være en spesiell programvare har de forskjellige driftsmoduser, som gir optimale innstillinger til ulike kjøreforhold. Manuell modus kan aktiveres ved å flytte girspaken til aktuell posisjon, merket “M” for eksempel, og skyve spaken til “+” eller “-” for å bytte opp eller ned.

Tekniske egenskaper på GM 5L40-E og 5L50 girkasser

Girkasse kodeMaks motorkapasitet, LMaks dreiemoment på motoren, NmKjøretypeProduksjonsstartAktuelle modeller
5L40E (A5S360R)3,6360RWD (bakhjulsdrift), AWD (firehjulsdrift)1999Cadillac CTS; BMW X5 E53; Pontiac Solstice; BMW E39; Cadillac STS; Cadillac SRX; Pontiac G8; BMW E46; BMW X5 E83; BMW Z3 E36
5L50E (A5S390R)4,6450RWD, AWD2000Cadillac CTS; Cadillac SRX; BMW X5 E53; Cadillac XLR

Vanlige feilfunksjoner på GM 5L40-E og 5L50 girkasser

  • Oljepumpen er følsom for høyt turtall og har en tendens til å sette seg fast.
  • Ojen blir forurenset med smøremidler fra dreiemomentets omformerlås.
  • Solenoider og hydrauliske enheters kanaler blir tette om giroljen ikke byttes i tide.
  • For lite olje fører til rykking ved girskifte.
  • Friksjonskoblinger blir overopphetet og ødelagte på grunn av redusert oljetrykk.
  • Støpte gummistempler blir brent på grunn av overoppheting.