Hva er Airbag? Beskrivelse og driftprinsipp

Hva er Airbag? Beskrivelse og driftprinsipp

Airbag er en viktig del av bilens passive sikkerhetssystem. Dette er en bag laget av sterkt og fleksibelt materiale som fylles med gass i nødstilfeller og demper støtet ved kollisjon. Porsche 944, produsert i 1987, var den første bilen som kom med front-airbag som standard. I dag er nesten alle biler utstyrt med dette.

Hvordan den fungerer

Sensorer på støtfanger, kupé og dører oppdager øyeblikket og styrken på støtet under kollisjon. Korresponderende signal blir sendt til ECU, der en elektrisk impuls trigger gassen som består av nitrat og sodium. Gassgeneratoren blir antent, en reaksjon skjer og nitrogen slippes ut slik at airbagen fylles på 0,3 sekunder. En airbag vil bare utløses når hastigheten på bilen er over 20 km/t på kollisjonstidspunktet.  Dette for å redusere risikoen for skade i små trafikkulykker.

ECU kan programmeres med ulike airbagtriggende algoritmer. Bilens hastighet og oppbremsing tas med i beregningen, så vel som vekt og posisjon på passasjerene. For eksempel kan systemet aktiveres når setebeltet ikke er festet. I tillegg kan det skrus av ved bruk av barnesete i forsetet.

Typer airbag

  1. Foran: disse er montert midt i rattet for fører, og i dashbordet for passasjer.
  2. Side: disse airbagene er montert i forsetenes seterygg. De beskytter bryst, mage og hofte mot front- og sidestøt.
  3. Gardin: disse er montert i kupétaket eller mellom midtpilarene. De forebygger hodeskader.
  4. I midten: disse airbagene befinner seg mellom fører og passasjer.
  5. Kne: disse finnes under rattet og hanskerommet. Denne typen brukes som regel i luksusbiler.
  6. Fotgjenger: disse er montert foran bilen, og reduserer skader til et minimum i kollisjon med fotgjenger.
    Profilen din er din egen personlige assistent

    Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter