All-Trac er et heltids AWD-system som ble brukt på noen Toyota-modeller mellom 1988 og 2000. Det ble utviklet av den japanske bilprodusenten Toyota Motor Corporation i 1986, og ble opprinnelig kalt GT-Four. Da ble dette en revolusjonerende løsning fordi den hadde en blokkerende senterdifferensial. Før det var dette svært sjelden i personbiler.
All-Trac design og hvordan det fungerer
På de første utgavene ble girytelsens dreiemoment matet til senterdifferensialen, som var innebygget i fremre differensial. Kraften ble så fordelt likt mellom akslene. Hjulets veigrep ble bedre på all slags føre. Det fantes også muligheter for å blokkere fordelerkassen manuelt, ved bruk av “Center Diff. Lock”-knappen i kupéen. Ved å trykke på denne, ble akslene koblet stødig med hverandre og propellakslene på fremre og bakre differensialer under rotering i samme hastighet.
Senere ble senterdifferensialen erstattet med en tyktflytende kobling.
Kommenter