Hva er All-Trac? Egenskaper og tekniske spesifikasjoner

Hva er All-Trac? Egenskaper og tekniske spesifikasjoner

All-Trac er et heltids AWD-system som ble brukt på noen Toyota-modeller mellom 1988 og 2000. Det ble utviklet av den japanske bilprodusenten Toyota Motor Corporation i 1986, og ble opprinnelig kalt GT-Four. Da ble dette en revolusjonerende løsning fordi den hadde en blokkerende senterdifferensial. Før det var dette svært sjelden i personbiler. 

All-Trac design og hvordan det fungerer

På de første utgavene ble girytelsens dreiemoment matet til senterdifferensialen, som var innebygget i fremre differensial. Kraften ble så fordelt likt mellom akslene. Hjulets veigrep ble bedre på all slags føre. Det fantes også muligheter for å blokkere fordelerkassen manuelt, ved bruk av “Center Diff. Lock”-knappen i kupéen. Ved å trykke på denne, ble akslene koblet stødig med hverandre og propellakslene på fremre og bakre differensialer under rotering i samme hastighet.

Senere ble senterdifferensialen erstattet med en tyktflytende kobling. 

Biler utstyrt med All-Trac

Modell Produksjonsår Trimnivåer med dette systemet Motorkapasitet (l) Motorytelse (hk)
Camry V20 1988–1991 DX, LE 2 82–140 
Corolla E90 1988–1992 Standard and SR5 1.6 95–125 
Previa XR10 1990–1999 DX, LE 2.4 135
Celica А60 1988–1993 Standard 2 203–205
RAV4 XA10 1995–2000  2 119–129
    Profilen din er din egen personlige assistent

    Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter