ALL4 er en full firehjulsdrift brukt på MINI. Den gir bedre grep, i tillegg til bedre stabilitet og håndtering i all slags vær og veiforhold.
Hvordan den fungerer
Motorens dreiemoment overføres til girkassen og så til en elektromagnetisk senterdifferensial via et skrågir og en propellaksel. Differensialen gir smidig fordeling mellom akslene. Ved kjøring på flat vei, vil opptil 50% av dreiemomentet overføres til bakakselen. Om hjulene mister grepet, kan bilen din bli bakhjulsdrevet (RWD). Ved kjøring på motorvei, fordeles dreiemomentet til forhjulene, noe som fører til lavere drivstofforbruk.
ALL4 styres av Dynamisk Stabilitetskontroll. På brøkdelen av et sekund analyserer den signalene fra rattvinkelsensoren, bremsetrykksensoren, hjulhastighetssensoren og girhastighetssensoren. Systemet tar denne informasjonen med i beregningen og regulerer overføringen av dreiemomentet mellom akslene. Dette gir perfekt stabilitet og maksimal kjøresikkerhet under manøvrering.
Modeller med dette systemet
MINI | Produksjonsstart | Motorkapasitet (l) | Motorytelse (hk) | |
Cooper | 2010 | 1.5–1.6 | 122–134 | |
S | 1.6–2.0 | 184–190 | ||
D | 111–148 | |||
SD | 2011 | 2.0 | 143–188 | |
SE | 2017 | 1.5 EV | 87–221 | |
JCW | 2020 | 2.0 | 306 | |
Cooper | S | 2016 | 2.0 | 189 |
2017 | 1.5 | 134 | ||
JCW | 2019 | 2.0 | 306 | |
Cooper | 2012 | 1.6 | 122 | |
S | 190 | |||
D | 112 | |||
SD | 2.0 | 143 | ||
JCW | 218 |
Kommenter