INVECS I-III er et smart kontrollsystem for girkasse utviklet av Mitsubishi Motors for både klassiske automatkasser og CVT girkasser. Den kan tilpasses førerens kjørestil, og har også manuelt girskifte uten clutch. Denne teknologien ble først presentert i 1992, og Mitsubishi Galant var første bil utstyrt med dette systemet. I dag brukes tredje generasjons INVECS girkasser på deres modeller.
Hvordan INVECS I-III fungerer
Første generasjon INVECS var et komplekst system som justerte driften på girkassen, drivverket, styringen og fjæringene. Den ble drevet sammen med en vanlig automatkasse utstyrt med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir.
Andre generasjon INVECS-system ble sammenkoblet med en vanlig automatkasse, men med betydelig utvidede funksjoner, slik som muligheten til å tilpasse individuell kjørestil og manuell modus med sekvensielt girskifte.
Tredje generasjon av systemet ble laget for trinnløse girkasser, som ga veldig smidig girskifte og effektiv bruk av motorkraft. Sport modus for manuell styring har 6 simulerte gir.
Girspaken brukes for å styre INVECS I-III girkasse i manuell modus, og noen biler har også skovlskiftere.
Populære INVECS I-III girkasser
INVECS generasjon | Debutår | Girkasse kode | Girkasse type | Antall gir | Maks motorkapasitet, L | Bil layout | Aktuelle modeller |
I | 1992 | F4A33 | Automatic with a torque converter | 4 | 3.0 | FWD | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante |
W4A32 | Automatisk med dreiemoment-omformer | 4 | 3.0 | AWD | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante | ||
II | 1994 | F4A42 | Automatisk med dreiemoment-omformer | 4 | 2.8 | FWD | Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer |
F5A5 | Automatisk med dreiemoment-omformer | 5 | 3.8 | FWD, AWD | Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse | ||
III | 2000 | W1CJA (JF011E) | CVT | – | 2.5 | AWD | Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander |
Vanlige feilfunksjoner på INVECS I-III girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Foringene og forseglingene blir skadet av slitasje på elementene til dreiemoment-omformeren, og lekkasjer oppstår. | F4A33; W4A32 |
Friksjonsplatene brenner ut på grunn av overoppheting, som fører til problemer med girskifte. | F4A33; W4A32 |
Solenoidkontaktene blir tilsmusset. | F4A33; F4A42; W4A32 |
Oljenivået synker betydelig, og forårsaker svikt i girpumpen. | F4A42 |
Flytkontroll ventilen eller girpumpen går i stykker. | W1CJA (JF011E) |
Lagrene på inntaks- og uttaks-aksler blir slitt. | W1CJA (JF011E) |
Kommenter