Hva er INVECS I-III? Girkassens egenskaper & tekniske parametere

Hva er INVECS I-III? Girkassens egenskaper & tekniske parametere

INVECS I-III er et smart kontrollsystem for girkasse utviklet av Mitsubishi Motors for både klassiske automatkasser og CVT girkasser. Den kan tilpasses førerens kjørestil, og har også manuelt girskifte uten clutch. Denne teknologien ble først presentert i 1992, og Mitsubishi Galant var første bil utstyrt med dette systemet. I dag brukes tredje generasjons INVECS girkasser på deres modeller.

Hvordan INVECS I-III fungerer

Første generasjon INVECS var et komplekst system som justerte driften på girkassen, drivverket, styringen og fjæringene. Den ble drevet sammen med en vanlig automatkasse utstyrt med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir.

Andre generasjon INVECS-system ble sammenkoblet med en vanlig automatkasse, men med betydelig utvidede funksjoner, slik som muligheten til å tilpasse individuell kjørestil og manuell modus med sekvensielt girskifte. 

Tredje generasjon av systemet ble laget for trinnløse girkasser, som ga veldig smidig girskifte og effektiv bruk av motorkraft. Sport modus for manuell styring har 6 simulerte gir.

Girspaken brukes for å styre INVECS I-III girkasse i manuell modus, og noen biler har også skovlskiftere.

Populære INVECS I-III girkasser

INVECS generasjon Debutår Girkasse kode Girkasse type Antall gir Maks motorkapasitet, L Bil layout Aktuelle modeller
I 1992 F4A33 Automatic with a torque converter 4 3.0 FWD Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
W4A32 Automatisk med dreiemoment-omformer 4 3.0 AWD Mitsubishi Galant; Mitsubishi Diamante
II 1994 F4A42 Automatisk med dreiemoment-omformer 4 2.8 FWD Mitsubishi Carisma; Mitsubishi Galant; Mitsubishi Space Star; Mitsubishi Lancer
F5A5 Automatisk med dreiemoment-omformer 5 3.8 FWD, AWD Mitsubishi Galant; Mitsubishi Eclipse
III 2000 W1CJA (JF011E) CVT 2.5 AWD Mitsubishi ASX; Mitsubishi Lancer; Mitsubishi Outlander

Vanlige feilfunksjoner på INVECS I-III girkasser

Feilfunksjoner Girkasser
Foringene og forseglingene blir skadet av slitasje på elementene til dreiemoment-omformeren, og lekkasjer oppstår.F4A33; W4A32
Friksjonsplatene brenner ut på grunn av overoppheting, som fører til problemer med girskifte.F4A33; W4A32
Solenoidkontaktene blir tilsmusset.F4A33; F4A42; W4A32 
Oljenivået synker betydelig, og forårsaker svikt i girpumpen.F4A42
Flytkontroll ventilen eller girpumpen går i stykker.W1CJA (JF011E)
Lagrene på inntaks- og uttaks-aksler blir slitt.W1CJA (JF011E)
    Profilen din er din egen personlige assistent

    Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter