M57D30 er en turbodiesel motor med felleskinne drivstoffinnsprøytning. Den ble laget på BMW Gruppens fabrikk i Steyr, Østerrike, fra 1998 til 2012. Denne motoren ble brukt på noen modeller av BMW, Opel og Range Rover.
Egenskaper på M57D30 motor
Motoren har 6 sylindere på rekke og 24 ventiler. Motorblokken er laget av støpejern, og sylinderhodet av aluminium. Felleskinne drivstoffanlegg ble laget av det tyske selskapet Bosch, og turboen av det amerikanske selskapet Garrett. Utgaver utstyrt med denne motoren har også intercooler. Ventil timing mekanismen bruker kjede.
Tekniske spesifikasjoner på M57D30 motor
Motorkode | Motorkapasitet, l | Maks. ytelse, hk | Maks dreiemoment, N⋅m | Bilmodeller utstyrt med denne type motor |
M57D30 | 3.0 | 184‒193 | 390‒410 | Range Rover L322; Opel Omega В; BMW 5 series E39; BMW 3 series E46; BMW 7 series E38; BMW X5 E53. |
Vanlige feilfunksjoner på M57D30
- Motorens veivakseltrinse går i stykker ved relativt kort kjørelengde.
- Komponenter til drivstoffanlegget er følsomme for drivstoffkvaliteten, og tetter seg raskt.
- Noen ganger slites manifoldklaffene av og kommer inn i motorsylinderne, som fører til dyre reparasjoner.
Kommenter