SRS (Supplemental Restraint System) er et passivt system for sikkerhet, som skal beskytte sjåføren og passasjerene hvis det skulle oppstå en nødssituasjon.
SRS består av:- kollisjonsputer foran og på sidene
- aktive nakkestøtter
- setebeltestrammere
- sensorer
- kontrollmodul
SRS-komponenter kan befinne seg i ulike deler av kjøretøyet – under panseret, i setene og i midtkonsollen.
SRS-sensorer brukes til å måle parametre ved bilens bevegelser og følge posisjonen til passasjerer i kupeen. Denne informasjonen sendes til kontrollmodulen, som gir kommandoer til driftsenhetene.
I tilfelle nødsituasjon, for eksempel ved sammenstøt når bilen kjører i 50 km/t eller mer, aktiveres treghetssensorer. Da vil modulen aktivere utløserne i kollisjonsputene. Det resulterer i at kollisjonsputene sendes ut.
Oppblåsingen av kollisjonsputene gjøres med tørr gass, som befinner seg i kapsler: når de påvirkes av elektriske impulser, smelter kapslene og gassen slippes ut og fyller kollisjonsputen.
Driften aktiveres ikke hvis:- Bilen kjører inn i noe myk.;
- Treffet kommer bakfra (aktive nakkestøtter aktiveres).
- Treffet kommer fra siden og det ikke finnes sidekollisjonsputer.
Separate sensorer følger med på om en person er festet eller ikke. Graden av setebeltestramming kan øke etter korrekt signal fra SRS-modulen.
SRS-systemet samhandler med sentrallåsen. Dørene, som var låst når ulykken inntraff, blir låst opp etter signal fra SRS. Det gjør at redningsmannskap kan hente ut skadede mennesker.
Kommenter