Hva er TFSI? Egenskaper for motorytelse

Hva er TFSI? Egenskaper for motorytelse

TFSI (Turbo fuel stratified injection/Stratifisert injeksjon med turbobensin) er et merkenavn som tilhører Volkswagen Gruppen. Dette har vært brukt på turbomotorer med direkte drivstoffinnsprøytning på Audi siden 2004. Navnet brukes også på noen utgaver av 2-liters motorer til Škoda, SEAT og ‎Volkswagen.

Egenskaper på TFSI motorer

De fleste TFSI motorer er 4-sylindret med 8 eller 16 ventiler. Utgaver med 6 sylindere og 24 ventiler er mer sjeldent. Motorblokken er vanligvis laget av aluminium, men den kan også være laget av støpejern. Motorene er utstyrt med turbo, ofte med variabel geometri. Twin-turbo utgaver er også populære. Ventil timing-systemet drives som regel av kjede eller belte. Det finnes imidlertid kombinerte utgaver på timing-mekanismen, som bruker kjede og belte samtidig.

Populære TFSI motorer

Serier Motorkapasitet, l Utgave kode Antall og plassering på sylinderne Antall ventiler Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N⋅m Produksjonsstart Bilmodeller utstyrt med denne type motor
EA113 2.0 AXX rekke-firer 16 200 280 2004 Audi A3 8P; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Passat B6
EA111 1.2 CBZB rekke-firer 8 105 175 2009 Audi A3 8P
1.4 CAXA rekke-firer 16 122 200 2006 Audi A1 8X
EA211 1.2 CJZA rekke-firer 16 105 175 2012 Audi A3 8V
1.4 CXSA rekke-firer 16 122 200 2013 Audi A3 8V
1.4 CZEA rekke-firer 16 150 250 2014 Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi A1 8X; Audi Q3 8U
1.5 DADA rekke-firer 16 150 250 2017 Audi A1 GB; Audi Q2 GA; Audi A3 8V; Audi Q3 F3
EA839 3.0 CWGD V6 24 354 500 2016 Audi S4 B9; Audi S5 F5; Audi SQ5 FY
3.0 CZSE V6 24 340 500 2017 Audi A8 D5; Audi Q8 F1
EA888 1.8 CABA rekke-firer 16 120 230 2008 Audi A4 B8
CCTA rekke-firer 16 200 280 2008 Audi A3 8P; Audi TT 8J; Audi Q3 8U
CDAA rekke-firer 16 160 250 2008 Audi A3 8P; Audi A TT 8J
CDNB rekke-firer 16 180 320 2008 Audi A4 B8; Audi A6 C7; Audi A5 8T; Audi Q5 8R
2.0 CYRB rekke-firer 16 250 370 2015 Audi A5 F5; Audi A4 B9; Audi Q7 4M; Audi A4 allroad B9

Vanlige feilfunksjoner på TFSI motorer

Feilfunksjoner Motorer
Karbonansamlinger dannes raskt på inntaksventilene og turbinbladene AXX; CAXA; CJZA; CDAA; CCTA; CDNB; CABA
Tenningscoilen har kort levetid. AXX; CDNB; CDAA; CABA
Cam phaser går fort i stykker. AXX
Timing beltet eller kjedet slites fort ut. AXX; CBZB; CAXA; CYRB; CCTA; CDAA; CDNB; CABA
Motoren vibrerer for mye på tomgang. CBZB
Den elektriske aktuatoren, ansvarlig for å endre turbinbladenes vinkel, går fort i stykker. CAXA; CJZA; CXSA; CZEA; CBZB
Stemplene kan sprekke ved dårlig drivstoffkvalitet. CAXA
Oljeforbruket øker betydelig fordi stempelringene setter seg fast eller tetter til veivakselens ventilasjonssystem. CXSA; CZEA; CDAA; CDNB; CYRB; CCTA
Kamakselen slites ujevnt. CZEA
Høytrykks oljepumpen begynner ofte å lekke. CDAA