VSA (vehicle stability assist/stabilitetsassistent) er en elektronisk stabilitetskontroll på Honda og Acura biler. Den kom på markedet på slutten av 90-tallet. Systemet baseres på ABS og kontrollerer stabiliteten på bilen slik at den ikke avviker fra tiltenkt kjøreretning. Skrenskontroll-funksjonen gir pålitelig og rask akselerering på vått føre.
Hvordan VSA fungerer
En kontrollenhet måler rattrotasjonens vinkel og posisjonen på bremse- og gasspedalene. Slik mottar systemet informasjon om kjøreparametrene innstilt av føreren. Så analyseres hastighet, vinkel og sideakselerering i sving. Dette indikerer bevegelsesretningen.
Om faktisk posisjon på bilen avviker fra tiltenkt posisjon, vil systemet sørge for å gjenopprette tiltenkt retning. For å oppnå dette vil ABS hydrauliske aktuatorer senke farten på gitt hjul. I tillegg vil VSA samhandle med motorens kontrollenhet. Den justerer motorens dreiemoment etter veiforholdene.
Systemet skrur seg på automatisk når nøkkelen vris om i tenningen, og forholder seg i standby modus. Den aktiveres bare under visse veiforhold, for eksempel for å korrigere understyring eller overstyring. En lampe blinker på dashbordet når systemet aktiveres. Denne lampen lyser så lenge systemet er skrudd av eller fungerer feil.
Populære biler utstyrt med VSA
- Honda Insight II, CR-V II, Civic VIII, Jazz III, Odyssey III;
- Acura MDX JD2.
Årsaker til systemfeil
- Bruk av feil størrelse på dekkene.
- Skitne hjulhastighetssensorer.
- Feil i bremsepedalens posisjonssensor
- Svikt i kjørecomputeren
Kommenter