Hva koster det å lade elbil?

Hva koster det å lade elbil?

Hvor mye det koster å kjøre en bil avhenger av mye, som hvilken type bil det er og prisene på drivstoff eller strøm. Det er uansett alltid billigere å kjøre elbil enn en bil med forbrenningsmotor, selv om vi hører veldig mye om høye strømpriser om dagen. Elektriske motorer er rundt tre ganger så effektive som forbrenningsmotorer, det vil si at de utnytter energien som tilføres mye bedre. Elmotorer er enklere enn de som forbrenner bensin eller diesel, så det går med mindre energi til bevegelige deler i motoren. Færre bevegelige deler betyr også mindre vedlikehold, så det er en annen faktor som må med i regnskapet når man vil finne ut hva det koster å ha forskjellige typer biler.    

Hvor mye strøm bruker en elbil? 

Elbil-kostnad per mil kan variere ganske mye. På kalde vinterdager, når temperaturen er langt under minus, vil bilens rekkevidde synke en god del, dermed blir den dyrere å kjøre. Det er fordi dagens elbilbatterier ikke fungerer like godt når det er kaldt. Norges Automobil-Forbund, NAF, utførte en vintertest av rekkevidden til 31 forskjellige elbiler i januar 2022. Ikke en eneste av dem klarte WLTP-rekkevidden (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) som produsentene oppgir. 

Den bilen som kom lengst, var Tesla Model 3 Long Range (2022). Den har en angitt rekkevidde på 614 kilometer, men i testen var det stopp etter 521 kilometer. Andreplassen fikk Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC, med en angitt WLTP-rekkevidde på 645 klarte den 513 kilometer på norsk vinterføre. 

Nå skal det også sies at den antatte rekkevidden gjerne overskrides om sommeren.

NAF utførte også tester sommeren 2021 for noen av bilene på vinterlisten. Andre skal testes sommeren 2022. 

Volkswagen ID.3 Pro S har en angitt rekkevidde på 539 kilometer, i sommertesten i fjor klarte den 564 kilometer og i vintertesten 435. I kaldt vær mister man altså 104 kilometer i forhold til det produsenten oppgir, mens man kan kjøre 25 kilometer mer når det er varmt ute.

Bilen som ble forbikjørt av flest, var Peugeot e-2008. I følge produsenten skulle rekkevidden være 320 kilometer, men NAF målte 228 kilometer til det ble full stopp.   

Dersom du har med deg tung last, en stor tilhenger eller campingvogn, vil dette også påvirke strømforbruket. Det samme gjelder hvis det er mange ekstra strømforbrukere i bilen, som mobiler eller annet elektronisk utstyr.

Den gjennomsnittlige strømprisen i Norge i 2021 var 61 øre for hver kilowattime (kWh). Prisen per kWh varierer etter hvor i landet du befinner deg, og nettleie kommer i tillegg. Generelt sett anbefales det at man regner med en strømpris på 1 kr per kWh når man skal finne ut omtrentlige forbrukstall og priser.

Hvor mye koster det å lade elbil hjemme i året?

Du må investere i en ladeboks for å komme i gang med å lade hjemme, men det er den billigste og mest bekvemme måten å gjøre det på over tid. Ladebokser til elbiler kommer med forskjellige funksjoner og prisklasser. Noen gjør ikke mer enn grunnoppgaven med å lade bilen fra strømnettet i huset, mens andre er avanserte, smarte enheter som styrer ladingen i følge med forskjellige parametre, som øvrig strømforbruk i hjemmet. 

Her er noen eksempler på hva det koster å kjøre forskjellige strekninger under forskjellige forhold, i følge bilenes WLTP-rekkevidde og testene til NAF. 

Priser for kjøring med strømpris på 1 krone per kWh

Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC

Ifølge produsenten skal den kunne kjøre 645 kilometer med et forbruk på 17,2 kWh per 100 kilometer, noe som vil koste 111 kroner med en strømpris på 1 krone.

NAFs vintertest med 513 kilometer og et forbruk på 20,7 kWh per 100 kilometer ville kostet 106 kroner.

Kostnaden for hele strekningen på 645 kilometer med forbruket NAF målte, ville være 134 kroner. 

Tesla Model 3 Long Range

Ifølge produsenten skal den klare 614 kilometer med et forbruk på 14,7 kWh per 100 kilometer, noe som ville kostet 90 kroner.

77 kroner ville det blitt for NAFs vintertest på 521 kilometer og forbruk på 14,8 kWh per 100 kilometer.

Totalt ville det koste 91 kroner for hele strekningen på 614 kilometer med forbruket NAF målte. 

Volkswagen ID.3 Pro S

Ifølge produsenten skal den gå 539 kilometer med et forbruk på 16,3 kWh per 100 kilometer, noe som ville kostet 88 kroner.

75 kroner blir det i NAFs vintertest med 435 kilometer og et forbruk på 17,3 kWh per 100 kilometer.
76 kroner er prisen på turen i NAFs sommertest, 564 kilometer med et forbruk på 13,5 kWh per 100 kilometer.

93 kroner er prisen for hele strekningen på 539 kilometer med vinterforbruket NAF målte. 

73 kroner er prisen for hele strekningen på 539 kilometer med sommerforbruket NAF målte

Peugeot e-2008

Ifølge produsenten har den WLTP-rekkevidde på 320 kilometer med et forbruk på 15.6 kWh per 100 kilometer. Det ville kostet 50 kroner.

41 kroner koster NAFs vintertest på 228 kilometer med et forbruk på 17.9 kWh per 100 kilometer.

45 kroner blir det for NAFs sommertest på 332 kilometer med et forbruk på 13,7 kWh per 100 kilometer, WLTP-rekkevidden er oppgitt til 340 kilometer.
57 kroner er kostnaden for hele strekningen på 320 kilometer med vinterforbruket NAF målte. 

Med disse tallene kan man finne ut omtrent hva det vil koste å lade i et år alt etter hvor mye man kjører. Det finnes også gode kalkulatorer til dette.  

Hvor mye koster det å lade elbil på ladestasjon?

I tillegg til den faktiske kostnaden for strømmen, må du her også betale et gebyr for å bruke ladestasjonen. Dette er avhengig av hvem som drifter stasjonen. 

Det er en rekke selskaper som driver ladestasjoner. Mange har egne abonnementer og lojalitetsprogrammer som gjør det rimeligere å lade for stamkunder enn for dem som bare er innom en gang. 

Hva koster det å lade elbil på hurtiglader?

Hurtiglading og lynlading koster ikke det samme. Her er det også forskjeller mellom selskapene, samt mellom lokalstasjoner som tilhører samme selskaper. Det endrere seg selvsagt også med tiden, så disse tallene er omtrentlige. 

Circle K tar 5,39 kroner av kunder med APP/RFID-brikke og 6,39 av dem uten. Hos Mer koster det 1,25 kroner per minutt pluss 3,50 per kWh. 

Lynlading hos de samme operatørene koster henholdsvis 5,79 / 6,79 kroner per kWh og 1,25 kroner per minutt + 3,20 kroner per kWh / 2,50 kroner pr minutt + 3,50 kroner per kWh med og uten brikke.

Hva koster det å lade på Tesla Supercharger?

Tesla har lenge varslet at også andre elektriske biler skal kunne lade på deres Superchargere, og nå har de åpnet opp et utvalg av dem. Det er ikke alle som vil kunne benytte seg av det, i og med at noen biler er konfigurert slik at de ikke vil kunne komme til ladepunktene. Bilen må også ha en CCS-kontakt for å kunne lade på en Teslalader. 

Prisstrukturen for Teslaeiere vil forbli den samme, generelt 3,64 kroner per kWh, mens andre kunder vil måtte betale en annen pris per kilowattime. Tesla tar som eneste tilbyder samme pris for lynlading og hurtiglading.    

Ladingen utføres ved hjelp av en app, her kan man opprette en konto og legge til et betalingskort, selv om man ikke har en Tesla. Så legger man bare inn nummeret til ladestolpen for å begynne å lade.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter