Hvilken tilhenger kan du dra med din elbil?

Hvilken tilhenger kan du dra med din elbil?

Elbil med hengerfeste var lenge en mer eller mindre uoppnåelig drøm. Som så mye annet, hadde det med rekkevidde å gjøre. Hekter man en tung tilhenger eller campingvogn på en bil som ikke kan gå så langt i utgangspunktet, begrenses rekkevidden ytterligere. Nytteverdien ble dermed liten. En annen årsak var at skandinaver står litt i en særstilling når det gjelder ønsket om å ha hengerfeste på elbiler. Det er ikke så vanlig andre steder, og det er ikke alltid mulig å ettermontere hengerfeste siden karosseriet og understellet må tilpasses for dette på fabrikken. Videre har det med vekt å gjøre. Vekten på vogntog, altså bilen pluss tilhengeren, skal ikke være mer enn 3 500 kilo hvis du har et vanlig klasse B førerkort. Elektriske biler veier gjerne mer enn biler med forbrenningsmotor. Det er fordi batteriet i seg selv er veldig tungt, og det drar opp vekten på bilen. Dermed kan man ikke trekke så tunge tilhengere med elbiler som med biler med bensin- eller dieselmotor.    

Elbil med takstativ og hengerfeste

I dag finnes det mange bilmodeller å velge mellom for den som vil frakte hageavfall, ved til hytta, campingvogn, skiboks eller annet uten utslipp. Stadig flere produsenter lager elektriske biler med hengerfeste, inkludert varebiler. Rekkeviddene har økt betraktelig i de siste årene, det er likevel tre ting som sørger for at det enda er utfordringer knyttet til å ha en elektrisk bil med hengerfeste eller takboks. For det første forkortes rekkevidden selv om bilen er laget for å trekke last, på grunn av den ekstra vekten. For det andre fører også luftmotstanden til at bilen bruker mer strøm. Og for det tredje er mange av elbilene som kan trekke hengere, så tunge i seg selv at det ikke holder med klasse B sertifikat.

Elbil-hengervekt og totalvekt

Her er en oversikt med nøkkeltall for noen av de vanligste bilene i Norge. På bakgrunn av dette kan du sjekke hvor mye last du kan trekke med forskjellige biler. 

Den mest solgte bilen i Norge i 2021 var Tesla Model 3. De nyeste modellene kan trekke en tilhenger med totalt opptil 1000 kilo, og selve bilen veier 1 612–1 847 kilo. Her får man altså med seg en god del!  

Elbil-hengervekt og totalvekt

ID.4 fra Volkswagen med bakhjulstrekk kan også trekke en tilhenger med totalvekt på 1000 kilo, og ha takstativ belastet med 75 kg. Bilen veier litt over 2 000 kilo, så her kan det være at man må finregne litt hvis man har førerkort klasse B.

Nissan Leaf er den elbilen det finnes flest av i Norge, og Norge er faktisk på tredjeplass i verden når det gjelder antall Leaf-modeller, bare overgått av Japan og USA. Litt avhengig av generasjon, veier den rundt 1 500–1 600 kilo og kan trekke en tilhenger på totalt 75 kilo. Den kan også ha taklast på 35 kilo. Det er altså ikke modellen for deg som skal ha med deg en yacht, men til småfrakt i det daglige er denne bilen kjekk.  

Audi e-Tron har en egenvekt på 2 445 kilo, den kan trekke 1 800 kilo hengervekt og tåler 75 kilo taklast 

Tesla Model X er en meget populær bil, den veier rundt 2 533 kilo, litt avhengig av versjon, og den kan trekke 2 250 kilo hengervekt, men den skal ikke ha noe taklast. Mange har løst den utfordringen ved å rett og slett feste takboksen bak på bilen i stedet. 

Kia e-Soul veier rundt 1 600 kilo og du kan få med deg 300 kilo hengervekt, og så mye som 100 kilo taklast.  

BMW iX3, også en av de mest vanlige elbilene, har en egenvekt på 2185 kilo, og kan trekke med seg en henger med 750 kg. 

Førerkortklasser

Førerkortklasser

Her er en oversikt over de tre mest relevante klassene for privatpersoner som vil ha mulighet til å frakte tilhenger. Hvilken du trenger, avhenger av hva du skal frakte. Har du behov for å frakte en båt med litt størrelse, er gjerne BE på sin plass, mens det bør klare seg med B hvis du vil slippe å smusse til bilen med hageavfall når du tar turen til gjenbruksstasjonen. 

  • i Klasse B. Dette er den vanligste klassen, og gjelder for personbiler som har en tillatt totalvekt på maks 3 500 kilo, altså vekten til bilen samt last og passasjerer (du kan ha 8 passasjerer pluss deg selv, i biler som er tilrettelagt for det). Det er viktig å tenke på at det er noen andre relevante tall også. Tilhengeren og bilen må til sammen ikke veie mer enn 3 500 kilo med alt av last, så vekten og den tillatte lasten til tilhengeren må også regnes med. I tillegg til dette har bilen en begrensning på hvor mye den kan belastes.
  • i Klasse B med kode 96. Med denne ekstra koden kan du kjøre personbil med ekstra tung tilhenger på maks 4 250 kilo. Du må ta noen timer ekstra kjøreopplæring for å få denne koden, for å lære mer om å håndtere større tilhengere, men du trenger ikke å kjøre opp på nytt.
  • i Klasse BE. Denne klassen er for kjøring av personbil med tilhenger. Du må ta kjøretimer og kjøre opp på nytt for å få denne førerkortklassen. Oppkjøringen foregår med en bil med maks tillatt totalvekt på 3500 kilo og en tilhenger som minimum må være like høy og bred som bilen, ha egenvekt på minst 1 500 kilo og være lastet med minst 300 kilo.

Statens vegvesen har laget en meget praktisk tilhengerkalkulator. Der kan du legge inn registreringsnummeret eller understellsnummeret til bilen du vil bruke, registreringsnummeret til tilhengeren og hvilken førerkortklasse du har, for å se om du har lov til å hekte en bestemt tilhenger eller campingvogn til bilen din eller ikke.  

Før du legger ut på ambisiøse langturer med elbil og henger eller campingvogn, kan det lønne seg å ta en testtur med full last for å se hvordan bilen oppfører seg. Da blir det enklere å planlegge ladestopp og dagsetapper.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter