Hvordan sjekke og bytte girolje

Hvordan sjekke og bytte girolje

Girolje utfører veldig viktige funksjoner. Den smører elementer i kontakt i girkassen, fjernes smuss og væsker og bidrar til kjøling. I automatkasser overfører denne væsken dreiemoment mellom komponentene til dreiemoment omformeren. Derfor anbefaler de fleste bilprodusenter å holde øye med nivået og tilstanden til giroljen. Vi vil forklare deg hvordan du sjekker nivået i forkjellige biler, og ta for oss situasjoner der du kan trenge å bytte.

Hva er tegnene på dårlig girolje?

 Følgende tegn indikerer at det ikke er nok olje i girkassen eller at det er på tide å bytte den: 


  • Rare lyder og vibrering når du bytter gir;
  • På vinterstid kan du oppleve problemer med girskifte når bilen ikke er varm ennå;
  • Dynamikken kan bli verre på bil med automatkasse;
  • Girskifte med rykk og napp;
  • Forsinket girskifte;
  • Automatgir med giring opp og ned når den ikke skal det.

Hvordan sjekke giroljenivået?

 For å sjekke oljenivået på manuell girkasse, gjøres følgende: 
  1. Forbered alt nødvendig verktøy og kjemikalier: en skiftnøkkel, WD-40, metallbørste, rene kluter eller papir. Du kan også trenge olje – du må bruke den samme som allerede er i girkassen. Informasjon om oljen brukt i din bil skal være spesifisert i brukerhåndboken. Om det ikke er det bør du søke profesjonell hjelp.
Forbered alt nødvendig verktøy og kjemikalier
  1. Få bilen opp på en heis eller over en grop. Om du ikke har slikt utstyr og bilen din er forhjulsdreven, må du fjerne venstre forhjul for å få tilgang til inspeksjonsvinduet på girkassen.
  2. Sett på parkeringsbremsen.
  3. Om du akkurat har skrudd av motoren, må du vente noen minutter til oljen drenerer til sumpen.
  4. Vask lokket og området rundt med metallbørste. Tørk med en ren klut og løsemiddel. Dette vil hjelpe deg å unngå å få smuss inn i enheten. 
Vask lokket og området rundt med metallbørste
  1. Skru av korken som lukker åpningen. Om den sitter fast, kan du bruke WD-40 for å løsne den.
Skru av korken som lukker åpningen
  1. Sjekk hvor mye olje det er i girkassen. Nivået bør være på nedre kant av hullet.
  2. Om nødvendig fyller du opp ved bruk av en sprøyte.
Om nødvendig fyller du opp ved bruk av en sprøyte
  1. Tørk av oljesøl på girkassen med en klut  eller papir.
  2. Skru på lokket.
  3. Monter alle enhetene på plass i motsatt  rekkefølge.
Automatisk girkasse har vanligvis en peilepinne for å se nivået på automatisk girolje (ATF).
 Du sjekker som følger: 
  1. Parker bilen din på rett flate.
  2. Åpne panseret.
  3. Finn peilepinnen. Vanligvis har håndtaket en skarp farge, ofte oransje. Om nødvendig kan du se i brukermanualen for å se hvor den sitter.
  4. Start motoren. La den gå en stund til den blir varm.
  5. Om du ikke tester rett etter kjøring, må du gire gjennom alle trinnene og holde spaken i hver posisjon i tre sekunder. Dette vil hjelpe med å distribuere giroljen i kanalene.
  6. Skift til “Park” eller “Nøytral” avhengig av bilmodell. Eksakt posisjon på giret er ofte spesifisert på peilepinnen.
  7. Sett på parkeringsbremsen.
  8. Se i brukermanualen for å finne ut om motoren må gå eller skrus av for å sjekke. I noen Acura og Honda modeller må motoren være skrudd av etter oppvarming.
  9. Ta peilepinnen ut av girkassen og tørk den med lofri klut.
  10. Sett peilepinnen helt inn, og ta den ut igjen.
  11. Se på peilepinnen. Du vil se to markeringer på den. En viser giroljenivået på kald motor, og den andre på varm motor. De er gjerne markert med “Cold” og “Hot” eller tall som indikerer temperaturen. Da din motor nå er varm, må oljen gå opp til “Hot” eller høyere temperatur, men ikke over dette. Det anbefales ikke å måle nivået av girolje på kald motor da resultatet vil bli unøyaktig.
  12. Om nødvendig, fyll på ATF på girkassen. For å gjøre dette må du skru av motoren og bruke trakt.
  13. Vent til oljen renner ned i oljepannen.
  14. Start motoren og sjekk nivået på giroljen igjen.
Noen modeller, slik som BMW E46, BMW E39, Audi A4, Audi A6, Volkswagen Passat, for eksempel, er utstyrt med girkasser uten peilepinne.
 For å sjekke om den er full eller ikke, gjøres følgende: 
  1. Varm opp girkassen til driftstemperatur ved å kjøre rundt 15 kilometer.
  2. Sett bilen i en lift, grav eller rampe for å komme til understellet.
  3. Start motoren.
  4. Skift gir til korresponderende modus – “Park” eller “Nøytral”.
  5. Skru ut inspeksjonspluggen på bunnen av girkassen. Om væsken lekker ut av hullet, trenger du ikke å fylle opp. Skru lokket tilbake på plass.
  6. Om ingenting lekker ut, betyr det at det er nok olje.
  7. Hell litt ATF gjennom fyllåpningen med en spesiell pumpe eller rør og trakt til det begynner å lekke ut av inspeksjonshullet.
  8. Lukk hullet med lokk.
  9. Start motoren.
  10. Skru ut lokket igjen og gjenta prosedyren med påfylling.
  11. Så fort ATF begynner å lekke ut igjen, steng hullet.
  12. Skift gir gjennom alle modusene.
  13. Åpne inspeksjonshullet og fyll opp med væske for siste gang.
  14. Skru til begge inspeksjons- og filterpluggene.
  15. Tørk av søl fra girkassen.

Når burde du bytte girolje?

Det anbefales å bytte olje i manuell girkasse hver 80 000 – 100 000 km eller etter 5 års drift, hva som enn kommer først. I semi-automatiske girkasser må oljen byttes hver 60 000 km. Oljeskift intervaller på automatiske girkasser varierer enda mer – fra tretti til flere hundre tusen kilometer. Eksakt skifteintervaller på din bilmodell spesifiseres i brukermanualen.

 Noen ganger mister giroljen sine egenskaper før tiden. Dette kommer av: 


  • Aggressiv kjørestil.
  • Tauing av tung henger.
  • Spinning på glatt overflate for lenge.
  • Upassende ATF.
  • Kjøring i trafikkø i varmt vær for lenge.
  • Ukorrekt girskifte.

Hver gang du sjekker oljenivået bør du derfor ta en dråpe girolje på et tørkle og se på flekken. Den skal ikke inneholde noen urenheter. Svarte rester på peilepinnen, sterk brent lukt, grums eller fargeendring, for eksempel, om oljen var rød eller gul og ble mørk brun eller svart, er ytterligere tegn på at oljen er gammel. 

Hvordan skifte girolje selv?

 For å skifte girolje på manuell girkasse, gjøres følgende: 
  1. Finn ut hvor mye girolje din girkasse kan ta. Denne informasjonen finner du i brukermanualen. Foruten nødvendig mengde olje, beroende på bilens design, vil du trenge en girpanne pakning, en O-ring til dreneringspluggen, litt forsegling, en beholder til brukt olje, trakt og slange eller en sprøyte, klut og skiftenøkkel for å skru opp festene.
  2. Før du begynner, må du kjøre 5–10 km for å varme opp oljen så den får mindre viskositet: det blir lettere å drenere.
  3. Sett bilen din i en lift, grav eller rampe. Om nødvendig, sikre hjulene med hjulsperrer.
Sett bilen din i en lift, grav eller rampe
  1. Fjern glideplate.
  2. Plasser en beholder under oljepannen.
Plasser en beholder under oljepannen
  1. Fjern dreneringspluggen (for eksempel på Renault Megane, Audi 100 og Audi A6) og la giroljen drenere. Om det ikke er dreneringsplugg (som på Opel Astra eller Chevrolet Lacetti, for eksempel), løsne festene til oljepannen, vent til oljen lekker ut og fjern så komponenten ved å helle den forsiktig til siden.
Løsne festene til oljepannen
  1. Med en bremserens fjerner du smuss fra monteringsbasen på panne og pluggtråder.
Med en bremserens fjerner du smuss fra monteringsbasen på panne og pluggtråder
  1. Om du har fjernet oljepannen under arbeid må du rengjøre flatene for rester av gammel pakning, tørke dem med løsemiddel, montere ny pakning med forsegling. Sett oljepannen tilbake på plass.
Montere ny pakning med forsegling
  1. Om du har fjernet pluggen, må du bytte dens O-ringer og lukke dreneringshullet med det.
  2. Bruk en slange og trakt for å helle nødvendig mengde olje til girkassen gjennom bløderen. Du kan også helle med en sprøyte gjennom inspeksjonshullet.
  3. Sett alt tilbake igjen i motsatt rekkefølge.
ATF på automatisk girkasse må byttes på verksted. Du vil ikke klare å fjerne all oljen på egenhånd. For å pumpe den ut trengs spesielt utstyr, som verksteder har.

Konklusjon

Å bytte girolje og fylle opp i tide vil hjelpe betydelig med å forlenge  levetiden på både manuell og automatisk girkasse og sikre lang og stabil drift. Følg våre råd og du vil kunne sjekke nivået og kvaliteten på oljen på egenhånd for å avgjøre neste steg.