i-CTDi og i-DTEC: Honda dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, common-rail

i-CTDi og i-DTEC: Honda dieselmotorer med felles trykkrør for innsprøytningsdysene, common-rail

i-CTDi og i-DTEC er turbodiesel motorer med felleskinne direkte drivstoffinnsprøytning. De har blitt brukt på Honda siden 2002. Disse motorene er utviklet av Honda Motor, og er kjent for pålitelighet, enkelt vedlikehold og redusert drivstofforbruk.

Egenskaper på i-CTDi, i-DTEC motorer

i-CTDi og i-DTEC motorer har 4 sylindere og 16 ventiler. Motorblokken er laget av aluminium, og sylinderne av støpejern. Dette reduserer vekten på motoren, og gjør at den varmes opp raskere. Sylinderhodet er i aluminium. Ventil timing mekanismen bruker kjede. Alle utgaver er utstyrt med variabel geometriturbo.

Populære i-CTDi, i-DTEC motorer

Utgave navn Kode Kapasitet, L Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N·m Produksjonsstart Honda modeller utstyrt med denne type motorer
i-CTDi N22A 2.2 140 340 2002 Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV
i-DTEC N22B 2.2 150−180 350−380 2008 Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III
N16A 1.6 120−160 300−350 2013 Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II

Vanlige feilfunksjoner på i-CTDi, i-DTEC motorer

FeilfunksjonerMotorer
Vanskelig motorstart i kaldt vær.N22A; N22B
Ventil timingkjedet kan bli strukket selv etter liten kjørelengde.N22A
Turboen går ofte i stykker.N22A
Uttaksmanifolden sprekker ofte.N22A
EGR-ventilen blir tett, og inntaksrørene sprekker.N22A; N22B 
Veivakselens dempertrinse kan fort bli ødelagt.N22A
Piezoelektriske injektorer feiler ofte.N22B; N16A 
Lavtrykks drivstoffpumpe skades om drivstoffilteret ikke byttes i tide.N22B
Diesel partikkelfilter blir fort tett.N16A
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter