i-CTDi og i-DTEC er turbodiesel motorer med felleskinne direkte drivstoffinnsprøytning. De har blitt brukt på Honda siden 2002. Disse motorene er utviklet av Honda Motor, og er kjent for pålitelighet, enkelt vedlikehold og redusert drivstofforbruk.
Egenskaper på i-CTDi, i-DTEC motorer
i-CTDi og i-DTEC motorer har 4 sylindere og 16 ventiler. Motorblokken er laget av aluminium, og sylinderne av støpejern. Dette reduserer vekten på motoren, og gjør at den varmes opp raskere. Sylinderhodet er i aluminium. Ventil timing mekanismen bruker kjede. Alle utgaver er utstyrt med variabel geometriturbo.
Populære i-CTDi, i-DTEC motorer
Utgave navn | Kode | Kapasitet, L | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N·m | Produksjonsstart | Honda modeller utstyrt med denne type motorer |
i-CTDi | N22A | 2.2 | 140 | 340 | 2002 | Accord VII; CR-V III; Civic VIII; CR-V II; FR-V IV |
i-DTEC | N22B | 2.2 | 150−180 | 350−380 | 2008 | Accord VIII; Civic IX; CR-V VI; CR-V III |
N16A | 1.6 | 120−160 | 300−350 | 2013 | Civic IX; CR-V IV; Civic X; HR-V II |
Vanlige feilfunksjoner på i-CTDi, i-DTEC motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Vanskelig motorstart i kaldt vær. | N22A; N22B |
Ventil timingkjedet kan bli strukket selv etter liten kjørelengde. | N22A |
Turboen går ofte i stykker. | N22A |
Uttaksmanifolden sprekker ofte. | N22A |
EGR-ventilen blir tett, og inntaksrørene sprekker. | N22A; N22B |
Veivakselens dempertrinse kan fort bli ødelagt. | N22A |
Piezoelektriske injektorer feiler ofte. | N22B; N16A |
Lavtrykks drivstoffpumpe skades om drivstoffilteret ikke byttes i tide. | N22B |
Diesel partikkelfilter blir fort tett. | N16A |
Kommenter