Levetid på elbilbatteri

Levetid på elbilbatteri

Biler med forbrenningsmotorer forurenser, er lite effektive og de bråker, men det er slett ikke uvanlig at man kan kjøpe en 10–15 år gammel, velholdt bruktbil og kjøre den i 5 år til uten de store problemene, så lenger man vedlikeholder den. Går man 10-15 år tilbake, var det imidlertid ikke så mange elbiler å se, så man vet rett og slett ikke like mye om hvordan de står seg over tid.
Viktige spørsmål mange stiller seg når de tenker på å velge elektrisk bil neste gang de skal få seg ny bil, er: Hvor mange år holder bilen? Hvor lenge varer elbil-batteri? Er det best å kjøpe en ny eller brukt bil? Teknologien har utviklet seg enormt de siste årene også på dette området, og elbil-batteri holder stadig lengre. I tillegg er det ikke bare elbil-batterikapasitet man må se på, men også kjørestil og ladevaner. 

Garantier, levetid og kapasitet for elbilbatteri 

Det er ikke så enkelt å gi entydige svar på disse spørsmålene. Noe kan man likevel si. Produsentene av elbiler gir nå vanligvis garanti på at batterikapasiteten skal være 70–80 % av det den var da bilen var ny, etter 8 år eller 160 000 tilbakelagte kilometer, alt etter hva som inntreffer først. Rekkevidden skal altså ikke reduseres med mer enn 20 til 30 % på denne tiden. 

I utgangspunktet er det ikke noe i veien for at elbilens batterilevetid kan være både 10 eller 20 år. Nå som man begynner å få reelle tall fra det store antallet elbiler som har vært på veiene i noen år, ser det ut til at de i det minste lever opp til de garanterte parametrene, og i mange tilfeller overgår dem. Batteriytelsen vil uansett forringes med årene, det er naturlig og umulig å unngå, men man kan gjøre en del for å forsinke prosessen.

Det er veldig dyrt å bytte ut hele batteriet, men batterilevetiden kan forlenges ved at enkelte battericeller byttes. 

Faktorer som påvirker elbil-batterilevetid og -ytelse

Det påvirker levetiden til batteriet om man bruker en hjemmelader for elbil over natten eller en hurtiglader. Hurtiglading er ikke like skånsomt mot batteriet, og kan gjennom årene føre til 10 % redusert levetid på elbilbatterier i forhold til om man lader aller mest med hjemmelader. Hurtiglading i ny og ne når du er på langtur eller har dårlig tid, er ikke nok til å utgjøre noen merkbar forskjell, så lenge du vanligvis lader med laderen hjemme. Husk på at du ikke skal lade til mer enn rundt 80 % med hurtiglader.     

En rolig kjørestil er bedre for batteriet. Dersom man akselererer voldsomt og ofte og generelt foretrekker en mer aggressiv måte å kjøre på, vil dette føre til at batteriet belastes hardere og dermed blir raskere slitt.  
Riktige dekk og korrekt trykk i dem er viktig. Feil type dekk eller feil trykk fører til at bilen bruker mer strøm enn nødvendig. Kontroller jevnlig at alt er i orden med dekkene. Pass generelt på å overholde tidsplanene for vedlikehold for å sikre at bilen er i god stand.  

Slik tar du vare på batteriet

Det som sliter mest på et batteri, er hvor mange ganger det lades helt opp og ut, altså hver fulle ladesyklus. Ved å lade litt innimellom, og starte ladingen når det er 20–25 % strøm igjen og avslutte den når det er 80–85 % oppfylt, i stedet for å lade helt til 100 %, kan man motvirke dette. Det er heller ikke bra om batteriet blir helt utladet, for eksempel hvis du ikke kjører så ofte eller reiser bort i lengre tid, så bilen blir stående.  

Det er anbefalt å velge en ladeløsning som er automatisert. Smart lading sørger for at bilen lades på de tidspunktene når det er billigst og mest miljøvennlig, og at batteriet bare lades opp til et visst, forhåndsinnstilt nivå. 

Pass på at bilen ikke utsettes for altfor høye eller lave temperaturer. Begge deler sliter på batteriet. Parker om mulig innendørs når det er veldig kaldt og i skyggen når sola steiker om sommeren. 

Elbil-miljøregnskap og fakta om elbilbatteri 

De fleste batteriene til elektriske kjøretøy er litium-ion-batterier, som fungerer på samme måte som de i mobiltelefoner og bærbare datamaskiner. Det kinesiske selskapet CATL, Contemporary Amperex Technology Co., Ltd. har imidlertid begynt å produsere sodium-ion-batterier. De har en fordel ved at det brukes andre råstoff i dem og de tåler kulde bedre.

Battericellene i litium-ion-batterier har en negativ og en positiv elektrode samt elektrolytt, som gjør at litiumionene kan bevege seg mellom elektrodene. Litiumionene beveger seg i en retning når batteriet lades opp, og i den andre retningen når det utlades. Når det er fullt av positive litiumioner ved den negative elektroden, er batteriet fulladet. Litium er det letteste av alle metaller, meget stabilt og egner seg utmerket til batterier. En svakhet ved denne batteritypen er at den ikke tåler lave temperaturer godt. 

Litium-ion batterier er mer utsatt for å ta fyr enn andre batterier.

Batteriet i elektriske biler inneholder også kobolt, et metall som brukes i harde, temperaturbestandige legeringer. Det har vært fokus på at kobolt utvinnes på måter som ikke er forenlig med et etisk produkt. Organisasjoner som Amnesty international har startet kampanjer for å få elbilprodusentene til å ta ansvar og bruke råvarer som er utvunnet på forsvarlige måter.

Ser man på hele livsløpet og verdikjeden, vil elektriske biler være bedre for miljøet enn biler med diesel- eller bensinmotor. Dette gjelder spesielt i Norge, hvor vannkraften kan sørge for ren energi. 

Imidlertid er gjerne utslippet av CO2 høyere ved produksjonen av elbiler enn biler med forbrenningsmotor på grunn av batteriet. En analyse av hele livsløpet til et produkt ser både på forbruk av materialer og energi under produksjonen, avfall og forurensing gjennom hele bruksperioden, og her vil elbilene gå av med seieren samlet sett.

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter