DTC: definisjon, egenskaper og driftsprinsipp

DTC er en dynamisk trekkraftkontroll på BMW biler og motorsykler. Den er en del av det dynamiske stabilitetskontrollsystemet DSC. Funksjonen gir mer dynamisk kjøring ved å delvis kansellere anti-skli-funksjonen …
[Fortsett å lese …...]

Hva er TRACS? Beskrivelse og driftprinsipp

TRACS er et anti-gli kontrollsystem på firehjulsdrevne Volvoer. Det forbedrer bilens trekkraft på glatt føre. Systemet gir høyere stabilitet ved igangsetting, forbedrer akselerasjonsdynamikken og gjør det enklere å kjøre …
[Fortsett å lese …...]

EBD: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

EBD står for elektronisk bremsekraft-distribusjon. Dette er en utvidelse av ABS programvare. Det fungerer sammen med andre aktive sikkerhetssystemer, for eksempel trekkraftkontroll. EBD brukes på Nissan, Toyota, Kia, Volkswagen, …
[Fortsett å lese …...]

CRD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRD er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Chrysler, Jeep og Dodge. De har vært på markedet siden 2000. Motorene produseres av VM Motori, Daimler AG, Fiat Powertrain og …
[Fortsett å lese …...]

Hva er VDIM? Beskrivelse og driftprinsipp

VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management/Integrert dynamikkontroll) er en innebygget teknologi for å kontrollere parametre for bilens dynamikk. Dette har blitt brukt på Toyota og Lexus. Den kom på markedet …
[Fortsett å lese …...]

DDiS motorer: driftsegenskaper

DDiS er turbodiesel motorer med felleskinne direkte drivstoffinnsprøytning til Suzuki. De har vært i produksjon siden 2003. Disse motorene er kjent for pålitelighet, høy ytelse og drivstoffeffektivitet. De er …
[Fortsett å lese …...]

Hva er TCS? Definisjon, funksjoner og fordeler

TCS (traction control system/trekkraftkontroll) er et system på Fiat,  Peugeot, Volkswagen, Renault, Piaggio og Seat. Disse systemene er integrert i ABS, og er laget for å forbedre bilens håndtering …
[Fortsett å lese …...]

S-matic: egenskaper, fordeler & ulemper

S-matic er en funksjon for manuelt girskifte på automatkasser, montert på Honda biler. Den debuterte i 1999 da andregenerasjons Honda Odyssey ble lansert. S-Matic gir føreren mulighet til å …
[Fortsett å lese …...]

D-4D motorer: driftsegenskaper

D-4D er en serie med turbo dieselmotorer med felleskinne og direkte drivstoffinnsprøytning. De brukes på Toyota og Lexus. Motorene ble først brukt på Toyota Avensis i 1999. De fikk …
[Fortsett å lese …...]

Hva er VSA? Egenskaper og funksjon

VSA (vehicle stability assist/stabilitetsassistent) er en elektronisk stabilitetskontroll på Honda og Acura biler. Den kom på markedet på slutten av 90-tallet. Systemet baseres på ABS og kontrollerer stabiliteten på …
[Fortsett å lese …...]

Hva er TFSI? Egenskaper for motorytelse

TFSI (Turbo fuel stratified injection/Stratifisert injeksjon med turbobensin) er et merkenavn som tilhører Volkswagen Gruppen. Dette har vært brukt på turbomotorer med direkte drivstoffinnsprøytning på Audi siden 2004. Navnet …
[Fortsett å lese …...]

TACshift: egenskaper, fordeler & ulemper

TACshift (Touch Activated Control) er en modus for manuelt girskifte på automatkasser, som debuterte på Pontiac Grand Prix G-Force konseptbil i 2002. Den ble også brukt på noen utgaver …
[Fortsett å lese …...]