Q-Tronic girkasse: spesielle funksjoner og tekniske egenskaper

Q-Tronic girkasse: spesielle funksjoner og tekniske egenskaper

Q-Tronic er en automatisk girkasse med manuell modus for girskifte på Alfa Romeo biler. Den debuterte i 2005. Den er basert på den populære Aisin TF-80SC – en klassisk automatkasse med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir. Manuell styring foregår med spesiell fastvare. Dette gjør at føreren kan kontrollere motorens dreiemoment manuelt, og forbedre bilens dynamikk og off-road-egenskaper.

Hvordan Q-Tronic fungerer

Under normale forhold fungerer Q-Tronic som en vanlig automatkasse: girene skiftes med kommandoer til kontrollenheten. Det er også mulig å aktivere Sport- og Vinter-modus.

Når føreren setter spaken i et visst spor, vil tilkoblet gir forbli tilkoblet til føreren skifter opp eller ned ved å flytte spaken til “+” eller “-” posisjon.

Tekniske egenskaper på Q-Tronic girkasser 

Girkasse kodeAntall girMaks motorkapasitet, LMaks dreiemoment, N·mBil layoutProduksjonsstartAktuelle modeller
TF-80SC62.5450FWD, AWD2005Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera

Typiske Q-Tronic feilfunksjoner

  • Den hydrauliske ventilkroppen går i stykker, og forårsaker rykking og vibrasjoner under girskifte.
  • Girkassen begynnner å glippe og vibrere grunnet slitasje på dreiemoment-omformerens friksjonsplater.
  • Bremsebåndene slites ut, og forårsaker kraftig banking i karosseriet der girkassen befinner seg.