Q-Tronic er en automatisk girkasse med manuell modus for girskifte på Alfa Romeo biler. Den debuterte i 2005. Den er basert på den populære Aisin TF-80SC – en klassisk automatkasse med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir. Manuell styring foregår med spesiell fastvare. Dette gjør at føreren kan kontrollere motorens dreiemoment manuelt, og forbedre bilens dynamikk og off-road-egenskaper.
Hvordan Q-Tronic fungerer
Under normale forhold fungerer Q-Tronic som en vanlig automatkasse: girene skiftes med kommandoer til kontrollenheten. Det er også mulig å aktivere Sport- og Vinter-modus.
Når føreren setter spaken i et visst spor, vil tilkoblet gir forbli tilkoblet til føreren skifter opp eller ned ved å flytte spaken til “+” eller “-” posisjon.
Tekniske egenskaper på Q-Tronic girkasser
Girkasse kode | Antall gir | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment, N·m | Bil layout | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
TF-80SC | 6 | 2.5 | 450 | FWD, AWD | 2005 | Alfa Romeo 159; Alfa Romeo Spider; Alfa Romeo Brera |
Typiske Q-Tronic feilfunksjoner
- Den hydrauliske ventilkroppen går i stykker, og forårsaker rykking og vibrasjoner under girskifte.
- Girkassen begynnner å glippe og vibrere grunnet slitasje på dreiemoment-omformerens friksjonsplater.
- Bremsebåndene slites ut, og forårsaker kraftig banking i karosseriet der girkassen befinner seg.
Kommenter