RSC: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

RSC: definisjon, funksjon, driftsprinsipp og årsaker til defekter

RSC (roll stability control/veltekontroll) er et veltekontroll-system på Ford, Lincoln, Land Rover og Volvo, mest på off-roadere og crossovere. Det kom på markedet i 2002. Dette systemet utgjør en viktig del av sikkerhetssystemet, og kobles ofte med en stabilitetskontroll. Dette forebygger trafikkulykker ved å stabilisere bilen under dynamisk kjøring.

Hvordan RSC fungerer

Ved bruk av gyroskopiske sensorer kan RSC måle hastigheten og vinkelen på bilens karosserivinkel. Om vinkelen anses som farlig, vil stabilitetskontrollen kobles til. Ved bruk av ABS-mekanisme vil farten senkes på aktuelle hjul. I tillegg begrenses motorens dreiemoment. Dette hjelper til med å redusere sentrifugalkraften på bilen slik at den kan gjenopprette posisjonen på veien. Dette systemet øker sikkerheten når du unngår hindringer og utfører skarpe svinger.

Populære biler utstyrt med RSC

  • Lincoln Aviator UN152, Navigator U326;
  • Mazda CX-9 TB.
  • Ford Explorer III, Escape I, II, Edge Mk2, Kuga Mk2;
  • Land Rover Discovery 4, Freelander 2;
  • Volvo XC90 I, V90 II, XC60 I.

Vanlige årsaker til feilfunksjon

  • Uriktige avlesninger av karosseriposisjon, vinkelhastighet og ABS-sensorer
  • Feil i ABS hydraulisk enhetssolenoider på grunn av skade på coilen.