Slik starter du bilen når batteriet er flatt

Slik starter du bilen når batteriet er flatt

Det er mange som har opplevd at det er umulig å starte bilen på grunn av at batteriet er flatt. Dette skjer gjerne når det er kaldt ute, eller når du for eksempel har glemt å skru av lysene eller bilradioen. Problemet med å få startet bilen kan løses ved å koble det flate batteriet i bilen din til batteriet til en annen bil. Til det trenger du startkabler. I denne artikkelen forklarer vi hvordan du kobler til startkabler riktig. La oss gå gjennom den riktige rekkefølgen av trinnene.

Sikkerhetstiltak

  • Sørg for at det ikke er barn i nærheten der prosedyren skal utføres. Led dem om nødvendig til sikker avstand.
  • Les bilens brukerhåndbok nøye. Det finnes noen modeller som ikke kan startes med startkabler.
  • Det anbefales å bruke gummihansker og vernebriller når du skal utføre denne jobben. Ikke rør polene eller metalldeler med bare hender når de er spenningsførende.

Noen biler må det ikke brukes startkabler mellom

  • Du må aldri starte en bil med batteriet til en bil som har høyere eller lavere spenning enn bilen din.  Om din bil for eksempel er utstyrt med et 12 V batteri, må det ikke kobles til et 24 V eller 6 V batteri. Det er for å unngå at det oppstår spenningsstøt.
  • Det anbefales ikke å koble sammen bensinbiler med biler med dieselmotor, da batteriene har forskjellige startforsterkere. Derfor vil operasjonen enten være ineffektiv eller kunne skade elektroniske innretninger.
  • Du må aldri bruke startkabler på en bil som har dårlig ledningsnett, batterilekkasje eller andre defekter. Om batteriet er blitt flatt etter mange mislykkede forsøk på å starte bilen, er det best å få profesjonell hjelp.
  • Det anbefales ikke å koble batteriet til en bil med et batteri som ikke er fulladet.

Hvordan kan du finne ut om det er trygt å bruke startkabler på bilen din?

Hvordan kan du finne ut om det er trygt å bruke startkabler på bilen din?
 Sørg for at bilen din er i god stand. Det gjør du ved å regelmessig: 
  • Undersøke motorrommet. Ledningene må ikke være dekket av lag med smuss, og det må ikke være sprekker eller søl på batteriet.
  • Inspisere dynamoledningene. Spenningen vil mest sannsynlig ikke nå frem til batteriterminalene hvis det er sprekker i dem. I slike tilfeller er det ingen grunn til å forsøke å starte bilen med et annet batteri, siden batteriet vil bli flatt igjen med en gang.
  • Forsøke å slå på frontlysene, blinklysene og kupebelysningen. Om de skrur seg på og lyser kraftig, betyr det at det ikke er batteriet som er problemet, og det vil ikke hjelpe å bruke startkabler. Om lysene nevnt over ikke skrur seg på og hornet heller ikke fungerer, er batteriet flatt. Svakt lys fra lampene i bilen kan være et tegn på at det er lite strøm på batteriet.
  • Om mulig måle spenningen ved batteripolene. Om den er høyere enn 12.6 V, så er batteriet i orden , og du må se etter feil i andre komponenter og innretninger, som startmotor, solenoid, tenningsbryter etc.
  • Sjekke om kommer en sterk lukt av drivstoff fra under panseret. Om det gjør det, vil det være farlig å starte bilen med startkabler fordi det kan føre til brann.
Etter dette må du sjekke at batteriet til den hjelpende bilen er fulladet. Slå på frontlyktene eller kupebelysningen. Lysene skal skinne sterkt. Mål om mulig spenningen ved batteripolene med et multimeter. Den burde være 12,6–12,9 V.

16 trinn for riktig bruk av startkabler

16 trinn for riktig bruk av startkabler
  1. Parker bilene med frontene mot hverandre, med en avstand på 45–50 cm – slik at kablene når batteriene. Advarsel: Bilene må ikke under noen omstendigheter berøre hverandre.
  2. For biler med automatgir settes giret i «Park», i biler med manuelt gir i fri.
  3. Skru av motoren til den hjelpende bilen.
  4. Aktiver parkeringsbremsen til begge bilene.
  5. Fjern nøklene fra tenningen i bilene, og åpne dørene i bilen med flatt batteri. Ellers kan bilens tyverisystem utløses og låse dørene når det blir tilført spenning.
  6. Åpne panseret. Finn batteriet. Den eksakte plasseringen spesifiseres i bilens brukerhåndbok.
  7. Undersøk batteriet. Finn to poler. Den positive er vanligvis større og merket med «POS» eller «+», og den negative med «NEG» eller «-». Den positive polen er ofte rød, og den negative sort. Når du kobler til startkablene, er det veldig viktig å ikke forveksle polene.
  8. Om nødvendig må du fjerne smuss og oksid fra polene med en klut eller børste.
  9. Se på settet med startkabler. Settet skal inneholde to kabler. En av dem er vanligvis rød, og den andre sort. Merk at kablene i seg selv kan ha forskjellige farger, men klemmene på endene er nesten alltid røde og sorte. Fargene hjelper deg med å unngå feil ved tilkobling av kablene.
  10. Koble til kablene i følgende rekkefølge:

    • Den første røde klemmen settes på den positive polen til det flate batteriet.
    • Den andre røde klemmen settes på den positive polen til batteriet i den hjelpende bilen.
    • Den første sorte klemmen settes på den negative polen på batteriet til den hjelpende bilen.
    • Den andre svarte klemmen festes til en ulakkert metalldel på bilen med flatt batteri. Det kan være en mutter eller bolt på motorblokken.
  11. Sørg for at kablene ikke berører bevegelige deler i motoren.
  12. Start motoren til den hjelpende bilen, og la den gå i 10–20 minutter. Stopp motoren.
  13. Prøv å starte motoren til bilen med flatt batteri. Om det lykkes, må du ikke slå av motoren før etter 10–20 minutter. Dette skulle være nok til å lade batteriet litt opp.
  14. Om bilen ikke starter gjentas prosedyren: Start motoren til den hjelpende bilen og la den gå en stund, skru den av og prøv å starte den hjelpende bilen. Advarsel: Ikke skru på startmotoren til bilen som startes med startkabler, det kan føre til feil på dynamoen.
  15. Når du får start på bilen, kan du koble kablene fra i motsatt rekkefølge av hvordan de ble koblet til:

    • Den sorte klemmen kobles fra den ulakkerte delen på bilen.
    • Den neste sorte klemmen kobles fra den negative polen til den hjelpende bilen.
    • Den røde klemmen kobles fra den positive polen til den hjelpende bilen.
    • Den neste røde klemmen kobles fra den positive polen til batteriet som var flatt.
  16. Om du etter flere forsøk fortsatt ikke får start på bilen, bør du oppsøke et verksted for å få hjelp. Batteriet kan være helt utladet, da må det lades opp eller byttes ut, eller andre enheter i bilen kan være defekte. Det vil ikke være mulig å starte motoren dersom følgende komponenter ikke virker ordentlig:

    • sikringer
    • startmotor
    • tenningsbryter

Slik starter du en bil uten en hjelpende bil

Slik starter du en bil uten en hjelpende bil

For å starte en bil kan du bruke en bærbart batterilader. De har litium-polymer batterier, og takket være dette gir de ganske kraftig startstrøm til tross for kompakt størrelse. Det kan være greit å kjøpe et slikt apparat om bilen din for eksempel brukes under vanskelige forhold, spesielt i områder med kalde vintre.

Laderen kobles direkte til batteripolene. Når du gjør dette, er det også veldig viktig å holde øye med polariteten. Les brukerhåndboken for batteriladeren nøye for å få mer detaljert informasjon om hvordan du kobler til startkabler riktig.

 Vanligvis må du følge disse trinnene: 
  1. Koble den røde kabelen som kommer med laderen til den positive polen på batteriet.
  2. Koble den sorte kabelen til den negative polen på det flate batteriet.
  3. Sett koblingene i andre enden av kablene i de tilhørende inngangene på det bærbare startbatteriet.
  4. Velg riktig modus for startbatteriet og slå enheten på.
  5. Start motoren.

Konklusjon

Et flatt batteri er et problem som også erfarne bilister kan oppleve. Det er godt at det kan løses med en relativt enkel metode, nemlig med startkabler. Alt du trenger er et sett med startkabler og et annet batteri. Ved å følge alle tipsene over, kan du enkelt starte en bil med et annet batteri selv om du er en ganske fersk sjåfør.

[Total: 0   Average: 0/5]