Slik velger du bilbatteri

Slik velger du bilbatteri

Hvis du vil være sikker på at bilen din starter uansett vær, må du passe på å holde batteriet i god stand. Den gjennomsnittlige levetiden til et batteri er 5–7 år. Det anbefales å bytte det ut ved slutten av denne perioden. Les videre for å finne ut hvilke batterityper som blir mest brukt og er mest effektive i dag. Vi forteller deg også om hva du må tenke på når du skal velge et bilbatteri.

 Typer batterier til bil 

Våtbatteri (væskefylte celler)

Elektrodene består av plater som er dekket av porøst bly eller blydioksid. Elektrolytten er en løsning med svovelsyre. Slike batterier er de vanligste, de er rimelige og, sammenlignet med andre typer, mindre følsomme overfor overlading og spenningsvariasjoner i bilens elektriske system. Kraftig utlading er imidlertid veldig farlig for disse batteriene, det fører til at det dannes blysulfat på platene. For lite lading over tid, som når man kjører korte turer når det er kaldt, anbefales ikke. Elektrolytten kan fryse ved lave temperaturer. Den kan også evaporere. Dette er årsaken til at du, bortsett fra hvis batteriet er merket med at det er vedlikeholdsfritt, må holde øye med elektrolyttettheten og tynne den ut med destillert vann fra tid til annen.

Våtbatteri (væskefylte celler)

EFB (forbedrede våtcellebatterier)

Disse batteriene har en annen platekonfigurasjon enn vanlige blysyrebatteri, som består av et nett av spesielt materiale som påføres de positive sidene. Det hindrer at det porøse blyet løses opp og danning av blysulfat, og forlenger dermed batteriets levetid. Disse batteriene har bedre ytelse, lades raskere og kan gjenopprette 100 % av kapasiteten etter å ha blitt fullstendig utladet. De gir også sterkere startstrøm når det er kaldt. [3][4][5]De er litt dyrere enn standard blysyrebatterier, men de er mer effektive og har lengre levetid. De fungerer ved temperaturer helt ned til -50 °С. Disse strømforsørgerne er imidlertid ikke kompatible med biler som har regenerative bremser.They maintain operability at the temperatures as low as −50 °С. But such power sources are incompatible with vehicles with the regenerative braking system.

EFB (forbedrede våtcellebatterier)

AGM (Absorbent Glass Mat)

Hovedforskjellen mellom AGM-batterier og standardbatterier, er et lag med glassfiber som absorberer flytende elektrolytt. Slike batterier lades 2–3 ganger raskere enn vanlige. Selv om de er like store som andre typer, er kapasiteten mye høyere. De er også mer bestandige mot vibrasjoner. På den negative siden kommer prisen, som er høyere. Det er skadelig å lade disse batteriene for mye og å lagre dem når de er helt utladet.

AGM (Absorbent Glass Mat)

Gel

Disse batteriene er også av blysyretypen, som de over, men det er tilført silisiumdioksid til elektrolytten, slik at den er immobilisert og har gelesubstans. Dette øker levetiden til batteriet, som kan bli opp til 10 år. Slike batterier er bestandige mot å bli for kraftig utladet. De kan holde i opptil 400 sykluser, mens standard våtcellebatterier bare holder i rundt 20 til 30. De har også sterk startstrøm, 2–2,5 ganger høyere enn vanlig. På grunn av dette kan du starte bilen uten noen problemer også i iskaldt vintervær. Slike batterier lades også raskere, noe som hjelper til med å unngå problemene som kan oppstå ved mange korte kjøreturer. De har meget liten grad av selvutlading, men de er dyre. Det er veldig viktig å holde øye med tilstanden til elektrisk utstyr når du brukes slike batterier, spesielt spenningsregulatoren for dynamoen. Selv en liten overlading forårsaker uopprettelige endringer i elektrolyttinnholdet og er skadelig for denne typen batteri.

GEL-batteri
Viktig merknad: Kontroller håndboken for bilen din før du kjøper noe annet enn et standardbatteri, for å sjekke at produsenten har lagt til rette for dette for bilen din. Det kan være farlig å bruke et batteri som ikke passer!

 4 parameter å tenke på når du velger batteri 

Kapasitet

Denne verdien måles i amperetimer. Parameteren viser spenningen et batteri kan tilføre i løpet av 20 timer bruk med spenning på over 10,8 V. For eksempel, et batteri med 72 Ah har nok kapasitet til å tilføre en spenning på 3,6 A i 20 timer. Dess kraftigere bilen er, dess høyere kapasitet må batteriet ha.

Kaldstartampere (CCA)

Denne verdien måles i ampere. Den viser den maksimale spenningen batteriet kan tilføre i de første sekundene for å starte en motor ved -18 °C. Denne verdien viser om batteriet er kraftig nok til å starte motoren om vinteren. Denne parameteren bør være over 255 A for bensinmotorer og over 300 A for dieselmotorer i personbiler.

Utforming

Den må samsvare med størrelsen på standardutstyret. Ellers kan det bli vanskelig å montere batteriet. For eksempel har batterier som er laget for amerikanske biler polene på siden, i motsetning til dem for europeiske biler, hvor de er på toppen. I tillegg har de gjengene innvendig.

Polaritet

Den kan være normal eller omvendt. I det første tilfellet er de positive polene plassert på venstre side, i det andre på høyre. Normalpolaritet er vanligvis merket med 1 eller L, mens omvendt er merket 0 eller R. Polariteten til et nytt batteri bør være like den til det gamle, ellers vil ikke kablene være lange nok.

Viktig merknad: Velg produkter fra kjente merker som Bosch, Varta, Vemo, Exide, Ipsa, Energizer, Herth+Buss Elparts og Magneti Marelli. Produktene deres har høy kvalitet og, med riktig vedlikehold, holder de i mange år.

Konklusjon

Pålitelig drift av elektronisk utstyr og omgående oppstart av motoren er direkte avhengig av standen batteriet i bilen er i. Derfor er det veldig viktig å ha velge et produkt som samsvarer med spesifikasjonene for bilen. Du finner informasjon om parametrene til batteriet, som er installert i bilen som standard, på batterihuset eller i håndboken til bilen. Vi anbefaler at du ikke velger andre parametrene for det nye batteriet, siden dette kan være farlig. Ta handelen i nettbutikken AUTODOC, her finner du bare pålitelige produkter.