Switch-Tronic: egenskaper, fordeler & ulemper

Switch-Tronic: egenskaper, fordeler & ulemper

Switch-Tronic er navnet på funksjonen for manuelt girskifte på Alpina biler utstyrt med automatiske girkasser. Denne ble registrert i 1992. Når Switch-Tronic-teknologien kom, var dette revolusjonært da den var den første med manuell kontroll for automatkasser på masseproduksjonsbiler. I dag bruker bilprodusenten dette på sine modeller, da Switch-Tronic ikke bare handler om å skifte gir manuelt, men også om en spesiell fastvare tilpasset motoregenskapene  og førerens behov.

Driftsprinsipper

Switch-Tronic er basert på automatkasse med et klassisk design som inkluderer dreiemoment-omformer og planetgir. En spesiell fastvare tillater girkassen å operere i flere moduser. Som standard er den laget for komfortabel kjøring. Ved behov kan føreren bytte til sport-modus der gir skiftes ved høyere turtall samt raskere. Manuell modus er laget for enda mer dynamisk kjøring. I manuell modus kan girkassen enkelt styres ved hjelp av skovlskiftere. 

Populære girkasser med Switch-Tronic funksjon

Girkasse kodeProdusentAntall trinnMaks dreiemoment, NmMaks motorkapasitet, lProduksjonsstartModelltypeAktuelle modeller
5HP18ZF53103.01999RWDAlpina В3 (E36)
5HP30ZF55606.01992RWDAlpina B10 (E39)
6HP26ZF66006.02001FWD, RWD, AWDAlpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60)
8HP70ZF87506.22010RWD, AWDAlpina D3 Biturbo (F30)

Vanlige feilfunksjoner på Switch-Tronic funksjonen

FeilfunksjonerGirkasser
Utslitt kobling på dreiemoment-omformeren gir svikt i girpumpen.5HP18
Clutchtrommelens foringer blir fort skadet.5HP30; 5HP18
Mekatroniske enheter blir ofte utbrent, spesielt i varmt vær.8HP70; 6HP26
På grunn av utslitte foringer begynner girkassen å vibrere, og oljelekkasje oppstår.6HP26; 8HP70
Tette solenoider rykker ved girskifte.6HP26; 8HP70
Plastikkpannen blir deformert og sprekker.6HP26
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter