Switch-Tronic er navnet på funksjonen for manuelt girskifte på Alpina biler utstyrt med automatiske girkasser. Denne ble registrert i 1992. Når Switch-Tronic-teknologien kom, var dette revolusjonært da den var den første med manuell kontroll for automatkasser på masseproduksjonsbiler. I dag bruker bilprodusenten dette på sine modeller, da Switch-Tronic ikke bare handler om å skifte gir manuelt, men også om en spesiell fastvare tilpasset motoregenskapene og førerens behov.
Driftsprinsipper
Switch-Tronic er basert på automatkasse med et klassisk design som inkluderer dreiemoment-omformer og planetgir. En spesiell fastvare tillater girkassen å operere i flere moduser. Som standard er den laget for komfortabel kjøring. Ved behov kan føreren bytte til sport-modus der gir skiftes ved høyere turtall samt raskere. Manuell modus er laget for enda mer dynamisk kjøring. I manuell modus kan girkassen enkelt styres ved hjelp av skovlskiftere.
Populære girkasser med Switch-Tronic funksjon
Girkasse kode | Produsent | Antall trinn | Maks dreiemoment, N⋅m | Maks motorkapasitet, l | Produksjonsstart | Modelltype | Aktuelle modeller |
5HP18 | ZF | 5 | 310 | 3.0 | 1999 | RWD | Alpina В3 (E36) |
5HP30 | ZF | 5 | 560 | 6.0 | 1992 | RWD | Alpina B10 (E39) |
6HP26 | ZF | 6 | 600 | 6.0 | 2001 | FWD, RWD, AWD | Alpina D3 Bi-Turbo; Alpina B5 (E60) |
8HP70 | ZF | 8 | 750 | 6.2 | 2010 | RWD, AWD | Alpina D3 Biturbo (F30) |
Vanlige feilfunksjoner på Switch-Tronic funksjonen
Feilfunksjoner | Girkasser |
Utslitt kobling på dreiemoment-omformeren gir svikt i girpumpen. | 5HP18 |
Clutchtrommelens foringer blir fort skadet. | 5HP30; 5HP18 |
Mekatroniske enheter blir ofte utbrent, spesielt i varmt vær. | 8HP70; 6HP26 |
På grunn av utslitte foringer begynner girkassen å vibrere, og oljelekkasje oppstår. | 6HP26; 8HP70 |
Tette solenoider rykker ved girskifte. | 6HP26; 8HP70 |
Plastikkpannen blir deformert og sprekker. | 6HP26 |
Kommenter