Symmetrisk SAWD : beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

Symmetrisk SAWD : beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

Symmetrisk AWD eller SAWD er en type firehjulsdrift brukt på Subaru siden 2003. Den monteres på alle modellene til dette merket, bortsett fra BRZ og kei. Den gir bedre styring og stabilitet på glatt føre. Systemet tillater raskere akselerasjon på tørt føre og gir bedre off-road egenskaper.

Hvordan den fungerer

Særegenhetene ved SAWD er den symmetriske utførelsen. Motorens veivaksel, girkasse, propellaksel og senter- og akseldifferensial sitter på bilens langsgående akse. Dette gir lavere tygdekraft midt på og gir bedre vektfordeling. Dette fører til bedre håndtering og økt komfort for fører og passasjerer.

SAWD er tilgjengelig i flere utførelser. Utgaver med manuell girkasse er vanligvis utstyrt med en senterdifferensial med et skrågir og en tyktflytende kobling for å låse. Under forhold med likt grep på alle hjulene, fordeles motorens dreiemoment likt mellom akslene. Den tyktflytende koblingen kobles til om et av hjulene begynner å skli, og størsteparten av dreiemomentet overføres til akslene med best grep. Utgaver med mer kraftige motorer har selvlåsende bakdifferensial med tyktflytende kobling.

På biler med automatisk girkasse eller CVT, utføres SAWD-driften ved hjelp av en flerplates clutch med gerotor pumpe. Den fordeler dreiemomentet mellom akslene etter veiforholdene. Noen ganger brukes en elektronisk styrt flerplates clutch med positiv blokkering til dette.

SAWD egenskaper

Type girkasse Subaru modeller Differensialenes egenskaper
Manuell Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. Senterdifferensialen har skrågir. Den låses ved hjelp av tyktflytende kobling. Det finnes ofte et reduksjonsgir. Bakre differensial kan også ha lås ved hjelp av en tyktflytende kobling.
Automatisk Legacy BL, BP, BR, BM; Tribeca B9. En asymmetrisk differensial med planetgir og plate-clutch brukes som senterdifferensial. Ved behov kan motorkraften overføres til ett hjul takket være bilens dynamikkontroll (VDC).
Lineartronic CVT Outback BL, BP, BR, BS; Impreza GR, CH, G3, GG; GJ, GP; Legacy BL, BP, BR, BM. En flerplates clutch med elektronisk styring brukes for fordeling av dreiemoment mellom akslene i stedet for en senterdifferensial. Akseldifferensialene er ofte av åpen type.