TDCi er turbodieselmotorer med common rail-drivstoffinnsprøytning til Ford. De kom på markedet i 2000. Noen av disse motorene produseres av Ford Motor, mens andre produseres av Groupe PSA (nå Stellantis).
Egenskaper på TDCi motorer
Alle TDCi motorer har 4 sylindere og 8 eller 16 ventiler. Avhengig av utgaven, er motorblokken laget av aluminium eller støpejern. Dette gjelder også sylinderhodet. Motoren er utstyrt med turbo, ofte av variabel geometri. Som regel bruker ventil timing mekanismen belte. Det finnes imidlertid utgaver med kjede eller en kombinasjon av belte og kjede.
Populære TDCi motorer
Utgave navn | Kode | Kapasitet, L | Antall ventiler | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Ford modeller utstyrt med denne type motor |
Duratorq DLD-414 | F6JA | 1.4 | 8 | 68 | 160 | 2002 | Fusion; Fiesta Mk5. |
Duratorq DLD-415 | UGJC | 1.5 | 8 | 75 | 185 | 2012 | B-Max; Fiesta Mk5. |
DLD-416 | GPDA, GPDC | 1.6 | 16 | 90 | 215 | 2005 | Focus Mk1; C-Max. |
DLD-416 | G8DA; G8DB | 1.6 | 16 | 109 | 240 | 2003 | Focus C-Max; Focus Mk2. |
Duratorq DLD-418 | HCPA | 1.8 | 8 | 90 | 227 | 2002 | Focus C-Max; Transit Connect Mk1. |
DLD-418 | FFDA | 1.8 | 8 | 100 | 240 | 2002 | Focus Mk1. |
DLD-418 | KKDA; KKDB | 1.8 | 8 | 115 | 280 | 2004 | C-Max; Focus Mk1. |
DLD-418 | QYWA | 1.8 | 8 | 125 | 320 | 2006 | Galaxy Mk2; S-MAX Mk1. |
Duratorq DW | QXWA | 2.0 | 16 | 140 | 320 | 2006 | S-MAX Mk1; Galaxy Mk2. |
Duratorq DW | TXDA | 2.0 | 16 | 163 | 340 | 2010 | Kuga Mk1. |
Duratorq DW | Q4BA | 2.2 | 16 | 175 | 400 | 2008 | Mondeo Mk4. |
Duratorq DW | KNWA | 2.2 | 16 | 200 | 420 | 2010 | Galaxy Mk2; C-Max. |
TDCi Duratorq | FMBA | 2.0 | 16 | 130 | 330 | 2002 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | QJBB | 2.2 | 16 | 155 | 360 | 2004 | Mondeo Mk3. |
TDCi Duratorq | JXFA | 2.4 | 16 | 115 | 310 | 2006 | Transit Mk6. |
Vanlige feilfunksjoner på TDCi motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Drivstoffinjektorene går ganske raskt i stykker. | F6JA; FFDA; JXFA; KKDA; KKDB; FMBA; TXDA; KNWA; Q4BA; QJBB; TXDA; HCPA. |
Stor fare for termisk skade på motorstemplene som følge av injektorenes overfylling. | FFDA; KKDA; KKDB; HCPA. |
Slitasje på sylinderstemplene fører til økt forbruk av motorolje. | F6JA. |
Turboen blir fort slitt. | GPDA; GPDC; F6JA. |
Fremre motorfeste har kort levetid. | F6JA. |
EGR-ventilen er utsatt for karbonansamlinger. | TXDA; KNWA; Q4BA; UGJC. |
Diesel partikkelfilter blir tett etter relativt kort kjørelengde. | UGJC; Q4BA; KNWA; TXDA. |
Elementer i drivstoffanlegget slites fort. | G8DA; UGJC; G8DB. |
Veivakselene slites for tidlig, og timingbeltet blir slark. | GPDA; GPDC; G8DA; QXWA; G8DB. |
Skivene under drivstoffinjektorene blir ofte brent. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
Det dannes fort karbonansamlinger på motoren. | GPDA; G8DA; G8DB; GPDC. |
De hydrauliske festene begynner å lekke etter en stund. | GPDA; GPDC; G8DB; G8DA. |
Veivakselens dempertrinse og veivakselens posisjonssensor går fort i stykker. | HCPA; KKDA; QYWA; FFDA. |
Elementer i drivstoffanlegget er utsatt for luftlåser. | QYWA. |
Feil kan tidlig oppstå i de hydrauliske løfterne, og føre til bankelyder. | QXWA; TXDA. |
Vibrasjoner fører til skader på elektrisk ledningsnett og feilfunksjon på elektronisk kontrollenhet. | QXWA; TXDA. |
Urenheter i drivstoffet kan føre til skade på drivstoffpumpeakselen. | JXFA; FMBA. |
Den lille enden på koblingsstengene går i stykker. | FMBA; JXFA; QJBB. |
Kommenter