TiD og TTiD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

TiD og TTiD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

TiD og TTiD er dieselmotorer med direkte drivstoffinnsprøytning brukt på Saab fra 1998 til 2012. TiD-forkortelsen står for Turbo Injisert Diesel, og betyr at motoren har turbo. TTiD eller Twin Turbo Injisert Diesel betyr at motoren er en twin-turbo. Den første TiD-motoren kom på markedet i 1998 på Saab 9-3. Utgaver med TTiD-motor ble lansert i 2007. Nesten alle motorene ble produsert av General Motors. Noen ble utviklet i samarbeid med andre produsenter, for eksempel Isuzu Motors.

Egenskaper på TiD og TTiD motorer

TiD og TTiD motorer har en motorblokk i støpejern og sylinderhode i aluminium. De fleste av dem er utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning. Imidlertid finnes det utgaver uten skinne, der drivstoffet pumpes direkte inn til drivstoffinjektorene. Ventil timing mekanismen bruker vanligvis belte; kjede er mer sjeldent.

Populære TiD og TTiD motorer

NavnKodeMotorkapasitet, lAntall og plassering av sylindereAntall ventilerMaks. ytelse, hkMaks. dreiemoment, NmProduksjonsstartSaab modeller utstyrt med denne type motor
TiDD223L (X22DTH)2.2rekkefirer1611526019989-3;
TiDD308L3.0V62417035020019-5;
TiDZ19DTH1.9rekkefirer1615032020049-3;
TTiDZ19DTR1.9rekkefirer1618040020079-3; 9-5;
TiDZ19DT1.9rekkefirer812028019989-3; 9-5;
TiDA20DTH2.0rekkefirer1617035020109-5

Vanlige feilfunksjoner på TiD, TTiD motorer

FeilfunksjonerMotorer
Drivstoffanlegget får ofte luftlåser.X22DTH (D223L).
Diesel partikkelfilter og EGR-ventilen setter seg fast.X22DTH (D223L); Z19DTH.
Veivakselens trinse går fort i stykker.X22DTH (D223L).
Motorolje kan komme inn i drivstoffet som følge av uttørking av skivene under drivstoffinjektorene.X22DTH (D223L).
Elektriske komponenter på høytrykks drivstoffpumpen blir ofte ubrukelige.X22DTH (D223L).
Virvelklaffene på inntaksmanifolden kan gå fort i stykker.Z19DTH; A20DTH.
Uttaksmanifolden blir deformert under høye temperaturer.Z19DTH.
Veivakselens hovedlagre blir skadet på grunn av oljetørke, som fører til at motoren setter seg fast på høyt turtall.A20DTH.
Forseglingene på oljekjøleren begynner fort å lekke.A20DTH.
Ustabilt turtall kan komme av skitten drivstoff kontrollventil. A20DTH.
Motorblokken er følsom for overoppheting.D308L.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter