TiD og TTiD er dieselmotorer med direkte drivstoffinnsprøytning brukt på Saab fra 1998 til 2012. TiD-forkortelsen står for Turbo Injisert Diesel, og betyr at motoren har turbo. TTiD eller Twin Turbo Injisert Diesel betyr at motoren er en twin-turbo. Den første TiD-motoren kom på markedet i 1998 på Saab 9-3. Utgaver med TTiD-motor ble lansert i 2007. Nesten alle motorene ble produsert av General Motors. Noen ble utviklet i samarbeid med andre produsenter, for eksempel Isuzu Motors.
Egenskaper på TiD og TTiD motorer
TiD og TTiD motorer har en motorblokk i støpejern og sylinderhode i aluminium. De fleste av dem er utstyrt med felleskinne drivstoffinnsprøytning. Imidlertid finnes det utgaver uten skinne, der drivstoffet pumpes direkte inn til drivstoffinjektorene. Ventil timing mekanismen bruker vanligvis belte; kjede er mer sjeldent.
Populære TiD og TTiD motorer
Navn | Kode | Motorkapasitet, l | Antall og plassering av sylindere | Antall ventiler | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N⋅m | Produksjonsstart | Saab modeller utstyrt med denne type motor |
TiD | D223L (X22DTH) | 2.2 | rekkefirer | 16 | 115 | 260 | 1998 | 9-3; |
TiD | D308L | 3.0 | V6 | 24 | 170 | 350 | 2001 | 9-5; |
TiD | Z19DTH | 1.9 | rekkefirer | 16 | 150 | 320 | 2004 | 9-3; |
TTiD | Z19DTR | 1.9 | rekkefirer | 16 | 180 | 400 | 2007 | 9-3; 9-5; |
TiD | Z19DT | 1.9 | rekkefirer | 8 | 120 | 280 | 1998 | 9-3; 9-5; |
TiD | A20DTH | 2.0 | rekkefirer | 16 | 170 | 350 | 2010 | 9-5 |
Vanlige feilfunksjoner på TiD, TTiD motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Drivstoffanlegget får ofte luftlåser. | X22DTH (D223L). |
Diesel partikkelfilter og EGR-ventilen setter seg fast. | X22DTH (D223L); Z19DTH. |
Veivakselens trinse går fort i stykker. | X22DTH (D223L). |
Motorolje kan komme inn i drivstoffet som følge av uttørking av skivene under drivstoffinjektorene. | X22DTH (D223L). |
Elektriske komponenter på høytrykks drivstoffpumpen blir ofte ubrukelige. | X22DTH (D223L). |
Virvelklaffene på inntaksmanifolden kan gå fort i stykker. | Z19DTH; A20DTH. |
Uttaksmanifolden blir deformert under høye temperaturer. | Z19DTH. |
Veivakselens hovedlagre blir skadet på grunn av oljetørke, som fører til at motoren setter seg fast på høyt turtall. | A20DTH. |
Forseglingene på oljekjøleren begynner fort å lekke. | A20DTH. |
Ustabilt turtall kan komme av skitten drivstoff kontrollventil. | A20DTH. |
Motorblokken er følsom for overoppheting. | D308L. |
Kommenter