Ting du må tenke på når du skal velge tennplugger

Ting du må tenke på når du skal velge tennplugger

Bensinmotorer bruker tennplugger til å antenne blandingen av luft og drivstoff i sylindrene. De kan ha ulikt antall elektroder, være laget av forskjellige materialer og ulike produsenter. I denne artikkelen vil du finne informasjon om hvordan du velger riktige tennplugger, slik at det blir enklere å starte motoren, ytelsen øker, drivstofforbruket reduseres og mange andre nyttige tips.

Hovedtyper

 Etter antall elektroder: 
  1. En elektrode. De har en elektrode på midten og en på siden, de er av metall og har en diameter på 2,5 mm. Dette enkle designet sikrer effektiv antenning. Slike deler er rimelige og har kort levetid.
  2. Flere elektroder. De har opptil 4 elektroder på sidene. De har lang levetid, fordi elektrodene slites en etter en. Det er imidlertid ikke mulig å justere mellomrommet mellom elektrodene. Disse komponentene er det beste valget for motorer der tennpluggene er vanskelige å nå.
Glødeplugger en elektrode, flere elektroder.
 Etter materialet den midtre elektroden er laget av (vi fører bare opp de vanligste typene): 
  1. Kobbernikkel. De har en levetid på 25 000–30 000 kilometer. De har moderat pris og passer til rekkemotorer.
  2. Platina. De holder i opptil 120 000 kilometer. De har en tynn elektrode som lager en kraftigere gnist.
  3. Iridium. Disse pluggene er mer motstandsdyktige mot høye temperaturer og korrosjon. De har samme levetid som dem av platina, og sørger for maksimalt effektiv drivstofforbrenning.
  4. Sølv. De er motstandsdyktige mot kraftig belastning, vibrasjoner og avleiringer. De er det beste valget for biler som går på flytende petroleumsgass. Ulempen er kort levetid, i gjennomsnitt opptil 30 000 kilometer.
Glødeplugger kobbernikkel, platina, iridium, sølv
Tips fra AUTODOC: Tennplugger av platina og iridium er relativt dyre. Om tennpluggene på bilen din er vanskelige å nå er det imidlertid bedre å montere disse tennpluggene, da de har lang levetid. Det samme rådet gjelder om bilen din brukes mye. I andre tilfeller kan du bruke rimeligere tennplugger.
 Etter varmenivå: 
  1. Varmt. De har lav varmespredning fra den midtre elektroden og isolasjonen. De brukes i motorer med lavt kompresjonsforhold som går på lavoktant drivstoff.
  2. Kaldt. De har høy varmespredning, og brukes i motorer som går på høyoktant drivstoff og har høyt kompresjonsforhold.
  3. Medium. De har balanserte karakteristikker fra de to første typene. Dette er de vanligste tennpluggene.
Glødeplugger varmt, kaldt, medium.
I tillegg kan tennplugger ha ulik diameter, trådtykkelse og lengde, størrelse på sokkelen og type forsegling (skive eller konisk pakningssåle av mykt metall).

Populære tennpluggmodeller

  • Bosch Platinum plus HR6DP. De har en midtre elektrode med en loddet platinatupp. De er ekstremt bestandige mot slitasje og har lang levetid – opptil 120 000 kilometer.
  • Denso K20TT. De har tynne 1,5 mm elektroder laget av nikkel. De passer til motorer som går på bensin eller flytende petroleumsgass. De har samme karakteristikker som iridiumplugger, men de er rimeligere. Disse pluggene reduserer drivstofforbruket og eksosutslippet.
  • Champion N9BYC4. De har tre jordelektroder og lang levetid – opptil 70 000 kilometer.
  • Beru ULTRA-14FGR6DDU. Det spesielle ved disse tennpluggene er et ekstra par med asymmetriske elektroder. Driften er stabil selv ved lav spenning.
  • Valeo R76H11. De har en elektrode på siden og optimalt mellomrom for gnisten, som gir perfekt gnistformasjon. Dette gir lavere drivstofforbruk og økt motorytelse (opptil 2,1 %). De er rimelige.

Konklusjon

Skift tennplugger når levetiden er utløpt. Å overse dette problemet for lenge, kan føre til motorhavari og skader på andre systemer i bilen. Følg AUTODOCs anbefalinger og monter den typen tennplugger som passer best til din bil.