Tiptronic S er en automatisk girkasse med intelligent programvare, montert på Porsche. Ved behov kan føreren skifte gir manuelt. Det er en forbedret utgave av merkets Tiptronic automatkasse. Den debuterte i 2000 på Porsche Boxster S modell. I dag monteres den på forskjellige Porsche- og Volkswagen-modeller.
Tiptronic S funksjoner
Tiptronic S er basert på en klassisk automatkasse med hydraulisk dreiemoment-omformer. Spesielle brytere på rattet eller skovlskiftere brukes for manuelt girskifte. Dette er spesielt praktisk på sportsbiler, som gir færre distraksjoner fordi føreren slipper å ta hendene fra rattet. Skiftet til ønsket gir er omtrent like umiddelbart som på manuell kasse. Du kan også sette girspaken i “M”-posisjon og så skifte opp eller ned ved å flytte den mot “+” eller “–”.
Denne girkassen kan tilpasses individuell kjørestil, som bidrar til å spare drivstoff, gir perfekt bildynamikk og et høyt komfortnivå for fører og passasjerer.
Populære Tiptronic S girkasser
Girkasse indeks | Produsent | Antall gir | Maks motorkapasitet, l | Maks dreiemoment på motoren, Nm | Produksjonsstart | Aktuelle modeller |
09D (TR-60SN) | Aisin | 6 | 6 | 600 | 2001 | Porsche Cayenne 9PA; Volkswagen Touareg 7L |
0С8 (TR-80SD) | Aisin | 8 | 6 | 850 | 2009 | Porsche Cayenne 92A; Volkswagen Touareg 7P |
01V (5HP19) | ZF | 5 | 3,7 | 325 | 1995 | Porsche Boxster (986); Porsche 911 Carrera (996) |
Vanlige feilfunksjoner på Tiptronic S girkasser
Feilfunksjoner | Girkasser |
Ventilkroppen svikter ganske raskt. | 09D (TR-60SN) |
Ledninger på solenoidene slites av. | 09D (TR-60SN) |
Om friksjonsforingene på omformerens låseclutch ikke byttes i tide, kan dette føre til at oljepumpen går i stykker. | 01V (5HP19) |
Intens akselerering skader friksjonsforingene på clutch-pakkene. Sliteprodukter tetter til solenoid-ventilene. | 0С8 (TR-80SD) |
Forseglinger og foringer på oljepumpen må byttes ganske ofte. | 09D (TR-60SN); 01V (5HP19); 0С8 (TR-80SD) |
Kommenter