TouchShift er en manuell girskifte-funksjon på automatkasser på Mercedes-Benz modeller. Den debuterte på slutten av 1990-tallet. Den lar føreren ta kontroll over girskiftet, som er hendig når du kjører i oppoverbakker, nedoverbakker, ved akselerering, manøvrering og start på glatt føre.
Hvordan TouchShift fungerer
TouchShift funksjonen er tilgjengelig på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir. Dette drives med spesiell fastvare som gjør det mulig å låse girene føreren velger. Med et liten bevegelse på girspaken fra “D”-posisjon til “D+” eller “D-”, kan modusen byttes til manuell. Aktivert modus og valgt gir vil så vises på instrumentpanelet. Systemet vil ikke skifte til et lavere gir når du kjører på høy hastighet. Dette for å unngå motorskade.
Populære girkasser med TouchShift funksjon
Girkasse kode | Antall trinn | Maks motorkapasitet, L | Maks dreiemoment, N·m | Bil layout | Produksjonsstart | Mercedes-Benz aktuelle modeller |
722.6 | 5 | 3.5 | 350 | RWD, AWD | 1995 | S-Class W140; C-Class W202; E-Class W210; C-Class W203; S-Class W221; C-Class W204; E-Class W212; E-Class W211; S-Class W220; M-Class W163 |
722.7 | 5 | 1.9 | 205 | FWD | 1998 | A-Class W168; Vaneo W414 |
722.9 | 7 | 6.3 | 850 | RWD, AWD | 2003 | S-Class W220; C-Class W205; E-Class W212; C-Class W204; E-Class W211; M-Class W164; S-Class W221; M-Class W166 |
Vanlige feilfunksjoner på girkasser med TouchShift funksjon
Feilfunksjoner | Girkasser |
Foringen mellom girakslene har kort levetid. | 722.6 |
En-veis clutchen har en tendens til å gå i stykker. | 722.6 |
Girsolenoidene blir fort skitne. | 722.6 |
Dreiemoment-omformerens låsesolenoid går for tidlig i stykker. | 722.6 |
Lederplaten blir fort ubrukelig. | 722.6; 722.7 |
Clutchtrommelen går ofte i stykker. | 722.7 |
Lederplaten går fort i stykker. | 722.9 |
Girkassens ytre blir skadet ved overflødig vibrering. | 722.9 |
Servomodulen går noen ganger i stykker. | 722.9 |
Kommenter