Touchtronic: egenskaper, fordeler & ulemper

Touchtronic: egenskaper, fordeler & ulemper

Touchtronic er en manuell skiftefunksjon på automatiske girkasser på Aston Martin biler. Denne muligheten hadde premiere på DB7 Vantage modell, som debuterte på Geneva Motor Show i 1999. Fjerde generasjon av dette systemet, Touchtronic IV, ble presentert i 2019.

Driftsprinsipper på Touchtronic

Touchtronic ble brukt på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer og planetgir. En spesiell fastvare hindrer tilkobling av automatgiret når manuell modus blir aktivert. Denne modusen kan settes på ved hjelp av knapper eller skovlskiftere på midtkonsollen. Opp- og nedgiring gjøres med skovlskiftere. 

Tekniske spesifikasjoner på girkasser med Touchtronic funksjon

Girkasse kodeGirkasse produsentTouchtronic generasjonProduksjonsstartAntall girMaks motorkapasitet, lMaks dreiemoment, NmModelltypeBilmodeller med denne type girkasse
5HP30ZFI199956.0560RWDAston Martin DB7 Vantage
6HP28ZFII200366.7620FWD, RWD, AWDAston Martin DBS; Aston Martin Rapide; Aston Martin DB9
8HP90ZFIII201288.01000FWD, RWD, AWDAston Martin DBS; Aston Martin DB11; Aston Martin Rapide S; Aston Martin Vanqiush S
725.0 (NAG3)Mercedes-BenzIV201996.71000RWD, AWDAston Martin DBS; Aston Martin Vantage

Vanlige feilfunksjoner på girkasser med Touchtronic funksjon

FeilfunksjonerGirkasser
Clutch-trommelen går fort i stykker.ZF 5HP30; ZF 6HP28
Foringene og friksjonsplatene på den hydrauliske dreiemoment-omformeren slites ut, som kommer med vibrasjoner i girkassen.ZF 6HP28
Grunnet slitte foringer blir oljetrykket redusert, som fører til tidlig slitasje på mekaniske deler i girkassen.ZF 8HP90
Møkkete solenoider fører til rykking under girskifte.ZF 6HP28
Skadede oljeforseglinger fører til oljelekkasje.ZF 6HP28
Girkassens plastikkpanne blir deformert, som også kan føre til lekkasje.ZF 6HP28
Den mekatroniske enheten blir utbrent i varmt vær.ZF 6HP28; ZF 8HP90
Girskifte-feil kan oppstå i trafikkork.725.0 (NAG3)