TSI motorer: hva det står for og ytelsesverdier

TSI motorer: hva det står for og ytelsesverdier

TSI er en serie med turbomotorer med direkte bensininnsprøytning, produsert av den tyske Volkswagen Gruppen. Den første TSI-motoren hadde 1,4 liters kapasitet, og ble brukt første gang i 2005 på Golf GT Mk5. Den ble lovpriset av eksperter og vant “Best New Engine”-prisen i den prestisjefylte konkurransen “International Engine of the Year”. I dag utstyres biler fra SEAT, Volkswagen og Škoda med TSI-motorer. Disse motorene har en høyere ytelse og dreiemoment til tross for relativt lav kapasitet. De er kjent for lavt drivstofforbruk.

Egenskaper

TSI-motorer har 4 sylindere og 8 eller 16 ventiler. Motorblokken kan være av støpejern eller aluminium. Sylinderhodet er alltid av aluminium. Motoren kan være turbo eller twin-turbo. På twin-turbo utgaven har motoren både eksosturbo og en mekanisk drevet kompressor (superturbo) Timingmekanismen bruker kjede eller belte, avhengig av timingsystemets utgave.

Populære TSI-motorer

Motorserie Motorkapasitet, L Motorkode Antall sylindere Antall ventiler Maks ytelse, hp Maks dreiemoment, N·m Produksjonsstart Aktuelle modeller
EA111 1.2 CBZA 4 4 86 160 2010 SEAT Toledo 4; Škoda Fabia 2; Volkswagen Caddy 3; Volkswagen Golf 6; Škoda Roomster 1
CBZB 8 8 105 175 2009 Volkswagen Caddy 3; SEAT Leon 2; Volkswagen Polo 5; Škoda Roomster 1; SEAT Ibiza 4; Volkswagen Golf 6; SEAT Altea 1; Volkswagen Beetle 2; Škoda Fabia 2; Škoda Rapid 1; Volkswagen Jetta 6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Touran 1; SEAT Toledo 4
1.4 BMY 4 16 140 220 2005 Volkswagen Jetta 5; Volkswagen Golf 5; Volkswagen Touran 1
CAVA 4 16 150 240 2008 Volkswagen Tiguan
CAXA 4 16 122 200 2006 Volkswagen Golf 5; Volkswagen Jetta 5; Škoda Octavia 2; Volkswagen Golf 6; Volkswagen Jetta 6; Škoda Rapid 1; Volkswagen Passat B6; Škoda Yeti 1; Volkswagen Passat B7; SEAT Toledo 4; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Eos 1
EA211 1.2 CJZA 4 16 105 175 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CJZB 4 16 86 160 2012 Škoda Octavia 3; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
1.4 CMBA 4 16 122 200 2012 SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 7
CZCA 4 16 125 200 2013 Škoda Fabia 3; Volkswagen Golf 7; Škoda Superb 3; Volkswagen Tiguan 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Jetta 6; Volkswagen Passat B8; Škoda Rapid 1; Volkswagen Polo 1; Škoda Yeti 1
CZDA 4 16 150 250 2014 Volkswagen Beetle 5C; Volkswagen Tiguan 1; Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7; Volkswagen Touran 2; Škoda Kodiaq 1; Škoda Yeti 1; Volkswagen Tiguan 2; Volkswagen Passat B8; Volkswagen Sharan 2
1.5 DACA 4 16 130 200 2016 Volkswagen Golf 7; SEAT Leon 3; Volkswagen Golf 8; SEAT Leon 4
EA888 1.8 BZB 4 16 160 250 2007 Volkswagen Passat B6; SEAT Leon 2; Škoda Superb 2; SEAT Altea 1; Škoda Octavia 2; SEAT Toledo 3
CDAB 4 16 152 250 2009 Volkswagen Passat B7; Volkswagen Passat CC; Škoda Octavia 2; Škoda Superb 2; Škoda Yeti 1
CJSA 4 16 180 250 2012 SEAT Leon 3; Škoda Octavia 3; Volkswagen Passat B8; Škoda Superb 3; Volkswagen Touran 2
2.0 CCZB 4 16 211 280 2009 Volkswagen Golf 6; Volkswagen Tiguan 1; Volkswagen Scirocco 3; Volkswagen Eos 1; Volkswagen New Beetle 2; SEAT Altea 1; Volkswagen Passat CC; Volkswagen Passat B7
CHHA 4 16 230 350 2013 Škoda Octavia 3; Volkswagen Golf 7
CYRC 4 16 250 370 2018 Volkswagen Touareg 3

Vanlige feilfunksjoner på TSI-motorer

Feilfunksjoner Motorer
Ventiltimingens kjede eller belte strekkes eller ryker ganske fort. CBZA; CBZB; BMY; CJSA; CCZB; CDAB; CHHA; BZB; CZCA; CJZB; CAVA
For mye vibrering på tomgang. CBZA; CBZB; BMY
Motoren varmes sakte opp i kulde. CBZB; CBZA; CMBA
Motoren er følsom for drivstoffkvalitet. Karbonansamlinger setter seg på inntaksventilene når lavkvalitets drivstoff brukes. BMY; CAVA; CJZA; BZB; CJZB
Motorens stempler blir brent på grunn av banking. BMY; CAVA
Stempelringene blir fort klissete, som fører til økt oljeforbruk. BMY; CCZB; CZCA; CZDA; CDAB
Kjølevæske lekker ved intercooler. BMY
Turboens elektroniske kontrollventil går ofte i stykker. CAVA
Motorstemplene begynner å banke ved relativt lav kjørelengde. CJZA
Tenningscoilene kan gå i stykker som følge av feilfungerende tennplugger eller ved feilmontering når du bytter tennplugger. CMBA; BZB; CCZB
Turboaktuator (wastegate) stenger setter seg ofte fast. CJZA; CMBA; CZCA; CZDA; CJZB
Motoren rykker ved lavt turtall DACA
Veivhusets luftesystem blir fort tett, som fører til økt oljeforbruk. BZB
Høytrykks drivstoffpumpe har kort levetid. CDAB; CCZB
Oljepumpen går ofte i stykker, som fører til redusert oljetrykk og kan gjøre at veivakselenens hovedlagre og Heimledd glipper. CHHA

Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter