Twin Clutch SST-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Twin Clutch SST-girkasse: viktig informasjon, typer, funksjoner og tekniske parametere

Twin Clutch SST, også kjent som Twin Clutch Sport Shift Girkasse, er en 6-trinns automatisert manuell girkasse med to clutcher og en manuell kontrollmodus. Denne finnes på Mitsubishi biler og på enkelte utgaver fra den franske PSA-Gruppen. Girkassen ble utarbeidet av Mitsubishi Motors i samarbeid med selskapet Getrag (i dag kjent som Magna PT). Den ble første gang brukt på Lancer Evolution X i 2008. Den kjennetegnes ved relativ tett girradius, som har en positiv virkning på bilens dynamikk, og er viktig for høyytelses biler.

Hvordan Twin Clutch SST fungerer

Twin Clutch SST er basert på to elektro-hydrauliske clutcher, som hver er ansvarlig for et individuelt sett med gir. Mens ett gir er tilkoblet, er det andre allerede valgt og vil tilkobles så fort tilhørende clutch blir aktivert. Girskifte utføres smidig uten forstyrrelser i dreiemoment-flyten. Dette gir god dynamikk, redusert drivstofforbruk, og tillater mer sportslig kjøring.

I automatisk modus bestemmer kontrollenheten hvilket gir som bør velges avhengig av avlesninger på flere sensorer. Føreren kan velge mellom kjøremodusene, inkludert Normal og Sport (S-Sport på noen utgaver). Ved behov kan føreren bytte til manuell styring. For å gjøre dette, må girspaken føres fra “D”-posisjon til et spesielt spor og så til “+” eller “-”, eller bruke skovlskifterne.

Tekniske egenskaper på Twin Clutch SST

Girkasse kodeAntall girMaks motorkapasitet, LMaks dreiemoment, N·mClutch typeBil layoutProduksjonsstartAktuelle modeller
SPS6 (6DCT470)62.2470WetFWD, AWD2008Mitsubishi cX; Mitsubishi Outlander; Citroën C-Crosser; Galant Fortis; Peugeot 4007; Mitsubishi Lancer

Vanlige feilfunksjoner

  • Dempere og fjærer kan gå i stykker for tidlig. Problemet blir verre ved aggressiv kjøring.
  • Girkassen er følsom for smuss. Filter og olje må byttes jevnlig.
  • De hydrauliske kanalene på ventilkroppen og solenoidene blir tette av olje fra friksjonsplatene og elementer i demperne, som fører til feilfunksjon i girkassen.
  • Girkassen har en tendens til å bli overopphetet, så kjølevæsken bør renses regelmessig.
  • Forseglingsdekselet kan bli skadet av overflødig vibrering, som kan føre til lekkasje på girkassen.
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter