VCDi motorer: hva det står for og ytelsesverdier

VCDi motorer: hva det står for og ytelsesverdier

VCDi er en serie med turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning. De har blitt brukt på Chevrolet siden 2006. De ble først produsert av selskapet VM Motori. Siden 2010 har disse motorene blitt produsert av General Motors.

Egenskaper på VCDi motorer

Motorene har 4 sylindere og 16 ventiler. Motorblokken er laget av støpejern, og sylinderhodet av aluminium. Ventil timing mekanismen bruker belte eller kjede. Alle utgaver er utstyrt med variabel geometri turbo, som gir bedre ytelse.

Tekniske spesifikasjoner på VCDi motorer

Motorkode Kapasitet, L Maks. ytelse, hk Maks. dreiemoment, N·m Produksjonsstart Modeller utstyrt med denne type motor
Z20S (Z20DMH, LLW) 2.0 150 320 2006 Captiva C100; Cruze J300; Epica V250.
Z20S1 (Z20DM, LMN) 2.0 121‒127  280‒300 2006 Captiva C100; Lacetti J200.
Z20D1 (LNP) 2.0 163 350–360  2010 Cruze J300; Orlando J309; Malibu.
Z22D1 (LNQ) 2.2 163–184 350–400 2010 Captiva C140.

Vanlige feilfunksjoner på VCDi motorer

FeilfunksjonerMotorer
Elementer i drivstoffanlegget er veldig følsomme for drivstoffkvaliteten.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). 
Ventil timing beltet har kort levetid.Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). 
Ventil timing kjedet blir fort slarkt.Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). 
Turboen går ofte i stykker.Z20D1 (LNP). 
Diesel partikkelfilter kan fort bli tett.Z20D1 (LNP). 
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter