VCDi er en serie med turbodiesel motorer med felleskinne drivstoffinnsprøytning. De har blitt brukt på Chevrolet siden 2006. De ble først produsert av selskapet VM Motori. Siden 2010 har disse motorene blitt produsert av General Motors.
Egenskaper på VCDi motorer
Motorene har 4 sylindere og 16 ventiler. Motorblokken er laget av støpejern, og sylinderhodet av aluminium. Ventil timing mekanismen bruker belte eller kjede. Alle utgaver er utstyrt med variabel geometri turbo, som gir bedre ytelse.
Tekniske spesifikasjoner på VCDi motorer
Motorkode | Kapasitet, L | Maks. ytelse, hk | Maks. dreiemoment, N·m | Produksjonsstart | Modeller utstyrt med denne type motor |
Z20S (Z20DMH, LLW) | 2.0 | 150 | 320 | 2006 | Captiva C100; Cruze J300; Epica V250. |
Z20S1 (Z20DM, LMN) | 2.0 | 121‒127 | 280‒300 | 2006 | Captiva C100; Lacetti J200. |
Z20D1 (LNP) | 2.0 | 163 | 350–360 | 2010 | Cruze J300; Orlando J309; Malibu. |
Z22D1 (LNQ) | 2.2 | 163–184 | 350–400 | 2010 | Captiva C140. |
Vanlige feilfunksjoner på VCDi motorer
Feilfunksjoner | Motorer |
Elementer i drivstoffanlegget er veldig følsomme for drivstoffkvaliteten. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20D1 (LNP); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Ventil timing beltet har kort levetid. | Z20S (Z20DMH, LLW); Z20S1 (Z20DM, LMN). |
Ventil timing kjedet blir fort slarkt. | Z22D1 (LNQ); Z20D1 (LNP). |
Turboen går ofte i stykker. | Z20D1 (LNP). |
Diesel partikkelfilter kan fort bli tett. | Z20D1 (LNP). |
Kommenter