EGR ventil rens/bytte KIA Sportage III (SL) (09.2009 - 07.2017)
@Eva Andersson05.11.2025 16:15@user_2370165AUTODOC-ekspertHei! Problemer med EGR-ventilen på dieselmotorer er praktisk talt en tradisjon.
Din 2010 Kia Sportage 1.7 CRDi (sannsynligvis tredje generasjon, SL) er utstyrt med en U2-motor (1,7L diesel). EGR-ventilen på denne motoren er plassert på et ganske vanskelig sted:
1. Plassering av EGR-ventilen
EGR-ventilen er plassert bak på motoren, nær brannmuren, og er plassert ganske lavt, noe som gjør den vanskelig å få tilgang til.
Den festes til eksosmanifolden og er koblet til innsugningsmanifolden eller deler av den med et rør.
Jeg kan ikke gi et faktisk bilde direkte, men hvis du googler «Kia Sportage 1.7 CRDi EGR-ventilplassering», vil du se at den er skjult under plastdeksler og -rør.
2. Hva som må fjernes for å få tilgang til EGR-ventilen
For å få tilgang til ventilen for rengjøring eller utskifting, må du sannsynligvis fjerne følgende:
Motordeksel i plast: Dekorativt deksel på toppen.
Luftkanaler: Slanger som går fra luftfilteret til turboen/inntaket.
Batteri og batteribrett: Avhengig av motorens layout kan det være nødvendig å fjerne batteriet og/eller brettet for bedre tilgang til baksiden av motoren.
Spjeldhus/inntaksslanger: For å fjerne ventilen er det noen ganger nødvendig å fjerne spjeldhuset og inntakskanalene for å rydde arbeidsområdet og få tilgang til EGR-festeboltene.
EGR-rør: Skru forsiktig av metallrøret (EGR-kjøleren) som forbinder ventilen med inntaket eller eksosen.
Tips: Dette er en rotete og vanskelig jobb. Vær tålmodig, bruk piper med lange forlengelser og en spesiell EGR/forgasser-rengjøringsspray. Sørg for å bruke en ny pakning når du monterer den sammen igjen.- @user_237016503.12.2025 18:28MedlemHei. og takk for informasjonen jeg fikk. Det hjalp ikke å rensen den, har skiftet hele EGR ventilen, jeg har fått en ny feilmelding "for lavt diesel trykk" , motoren stopper ,tåler ikke gass pådrag , har du noe forslag ?

Hei. jeg skal rense EGR ventil på kia sportage 1,7cdri 2010 modell. Lurer på om noen har et bilde av hvor den sitter på motoren og beskrive hva som må demonteres .
Takk for alle seriøse svar