
4RUNNER
MR2
STARLET
SUPRA
DYNA
C-HR
TUNDRA
PICNIC
TERCEL
CORONA
SIENNA
LITEACE
CRESSIDA
ALPHARD
CROWN
MATRIX
PASEO
MODELL F
bB
HIGHLANDER
AVALON
1000/Publica
TACOMA
WISH
ALTEZZA
VENZA
AURION
RUSH
CENTURY
GRANVIA
GT 86
Wigo / Agya
TOWNACE
SOLARA
SIENTA
VISTA
SEQUOIA
ESTIMA EMINA / LUCIDA
COASTER
MIRAI
ECHO
FJ
FORTUNER
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Det er generelt antatt at det så og si aldri er noe galt med biler fra Toyota og at de er til å stole på selv ved vanskelige vei- og føreforhold. Det er faktisk slik at du kan unngå reparasjoner lenge dersom du følger anbefalingene om hvordan du skal kjøre disse bilene samt utfører vedlikehold i rett tid. Det er best å fikse funksjonsfeil umiddelbart etter at du har lagt merke til de første tegnene på at noe er galt. Dette gjelder spesielt fordi du selv kan ta hånd om mange av disse problemene. Tips fra AUTODOC Club og trinn-for-trinn videoveiledninger om Toyota-reparasjoner kan hjelpe deg med dette arbeidet.
Motor
Motorene i noen modeller, som for eksempel Toyota Corolla, begynner å bruke mye olje over tid. Derfor er det viktig å sjekke oljenivået så ofte som mulig og fylle det opp når det er nødvendig. Men når oljeforbruket øker kraftig, vil det bli nødvendig å fjerne sotavleiringer i motoren. Du kan gjøre dette med ulike metoder. I noen tilfeller kan problemet kun løses ved at stempelringer og ventiloljetetninger byttes ut. Du vil finne mye praktisk informasjon om hvordan du tar vare på motorene til disse bilene i reparasjons- og servicehåndboken for Toyota fra AUTODOC Club.
Et annet problem som er typisk, er at motoren går ujevnt på tomgang. Årsaken til dette er sotavleiring på strupeventilen eller en defekt tomgangsregulator. Ved å følge vår videoveiledning kan du enkelt bytte ut tomgangsregulatoren med en ny. Motortoppdekselet må også sjekkes regelmessig, det mister elastisiteten over tid og kan derfor ikke holde mellomrommet mellom kontaktflatene tette.
Dersom du legger merke til at motoren vibrerer for mye, kan du sjekke motorfestene, de er sannsynligvis defekte. Noen ganger kan imidlertid årsaken til kraftige vibrasjoner være et tilstoppet drivstoffilter. For å erstatte denne delen raskt og enkelt, last ned trinn-for-trinn reparasjons- og vedlikeholdsveiledningen for Toyota gratis.
Oppheng
Over tid kan det komme bankelyder fra det bakre opphenget til Toyota RAV4. Årsaken til dette er dårlig konstruerte bærearmhylser. Det er lurt å installere de hele komponentene i stedet for standarddelene, som er delt. For å gjøre dette, kan du bruke vår illustrerte PDF-reparasjonsveiledning for Toyota. I tillegg kan bøssingene til dreiestabilisatoren foran kan gå i stykker for tidlig. Dette problemet merkes på gnisselyder, og kan fikses ved at de elastiske elementene byttes ut.
Bremsesystem
Bremseklavene er de sårbare elementene i bremsesystemet. Det anbefales å smøre føringsstiftene til bremseklavene for hver 10 000. kilometer, slik at de varer lengre. Ellers kan delene bli sittende fast, noe som vil føre til rask slitasje av bremseklossene samt tap av bremseeffektivitet.