
/8
PONTON
HECKFLOSSE
170
HENSCHEL
PULLMANN
Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Mercedes-Benz-biler er for mange et kroneksempel på utmerket kvalitet og teknisk perfeksjon. Samtidig er det slik, at jo mer komplisert konstruksjonen av bildeler og enheter er, desto dyrere blir reparasjonene. Men du kan spare mye penger på å bytte noen bildeler dersom du gjennomfører arbeidet selv. Du finner informasjon om funksjonsfeil på biler, som du kan fikse på egen hånd, i tillegg til tips om å reparere og vedlikeholde din Mercedes-Benz selv nedenfor.
Chassis
Fjærskålen i opphenget foran er en svakhet for noen bilmodeller. Dette gjelder spesielt for Mercedes-Benz E-Klasse (W210). Siden fjærskålen er sveiset til karosseriet, må du få fagfolk til å hjelpe deg med å få installert den nye delen. Men fjærer og støtdempere kan du skifte ut på egen hånd, ved å følge veiledningen i Mercedes-Benz – reparasjon og vedlikehold trinn-for-trinn.
En kompressor er en viktig del av luftopphenget. Hvis du med ett sitter mye lavere i bilen, er det sannsynlig at denne komponenten er blitt ødelagt. Dette problemet kan løses på to måter: du kan ty til et bilverksted for å få reparert kompressoren din eller forsøke å erstatte den defekte delen selv, etter å ha lastet ned trinn-for-trinn videoveiledningen for reparasjon av Mercedes-Benz fra AUTODOC Club gratis.
Pneumatiske sylindere kan også svikte. Det kan ordnes ganske enkelt. Du må bare betale et verksted for å bytte ut den defekte sylinderen med en som er hermetisk forseglet. Husk at regelmessig rengjøring av disse bildelene kan bidra til å øke levetiden betraktelig. For å passe på at du demonterer og monterer bildelene på korrekt måte, kan du laste ned en illustrert PDF-veiledning om reparasjon av Mercedes-Benz.
Motor
Motorer med 4- og 6-sylindrer, som blir brukt i Mercedes-Benz C-Klasse (W202) og E-Klasse (W210), kan få deformerte sylinderhoder. Dette medfører at motoren ikke er tett lenger, oljelekkasje ved forbindelsen til topplokk og motorblokk, og brudd på den bakre bolten til eksosmanifolden. Dersom dette skjer, må du ta kontakt med fagfolk. De må demontere motoren, slipe hodet og ventilsetene, og erstatte alle tetningselementer.
Du kan imidlertid forebygge at delene blir ødelagt ved å følge noen enkle tips. For å forsikre deg om at motoren blir kjølt på riktig måte, anbefaler vi at du vasker radiatoren en gang i året, regelmessig sjekker at hoved- og tilleggsviftene fungerer som de skal og sjekker drivreimen.
Kamakseljusteringen svikter ofte i modeller i Mercedes-Benz ML-Klasse og C-Klasse med V6-motor. For å bytte ut denne, kan du bruke våre håndbøker og videoveiledninger om å reparere Mercedes-Benz selv.