Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvilke komponenter er del av systemet med vindusviskere i bilen?
Systemet for å vaske rutene i bilen med vindusviskere består av en pumpe, tank, leddforbindelser, viskerblader og -armer, en elektrisk motor, dyser for spylervæske og et relé til å bytte innstillingene for viskeren med. Hastigheten til viskerarmene kan justeres med en spak inne i bilen. Systemet kan aktiveres automatisk hvis bilen er utstyrt med en regnsensor.
Hva forårsaker defekter i viskersystemet?
Med tiden blir viskerbladene slitte, og sitter ikke lenger så tett mot ruten. Hvis du bruker dem uten spylervæske, vil de ikke bare gå i stykker fortere, men de vil også etterlate merker på overflaten til frontruten. Om vinteren kan viskerbladene fryse fast til ruten. Hvis man forsøker å løsne delene ved å aktivere dem, kan det føre til at den elektriske motoren går i stykker. Relétilkoplingspunktene kan ruste eller gå i stykker på grunn av fukt. Kraftig vibrasjon i karosseriet kan føre til at mutrene til leddforbindelsene løsner, og de kan ruste hvis de blir skitne.
Hva er involvert i reparasjon av vindusviskersystemet i biler?
Reparasjon av de elektriske komponentene i enheten inkluderer rengjøring av tilkoplingspunktene og installasjon av nye relé eller elektriske motorer. Viskerblader som ikke rengjør ruten skikkelig lenger, må byttes ut med nye, av og til sammen med armene. Løse muttere kan strammes igjen, slik at de ikke hindrer bevegelsen til viskerne. Du kan rengjøre blokkerte dyser med en nål. Hvis delene ikke kan justeres, må de byttes ut. Defekte regnsensorer kan ikke repareres, de må byttes ut. Få dette arbeidet utført på et verksted.