Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvilke filter i bilen må byttes ut?
Alle filtrene i bilen må byttes regelmessig. Det gjelder filtrene for motorolje og luft samt dem for transmisjonen, drivstoff og kupeen. I dieselmotorer er det også et partikkelfilter som må byttes ut.
Hvor ofte må jeg skifte filtrene i bilen min?
Partikkelfilteret har ikke noen angitt intervall for utskifting, og må byttes ut ved behov. Alle de andre må byttes ut som angitt av bilprodusenten. Det er meget viktig at disse intervallene overholdes nøye. Oljefilteret byttes ut samtidig som at motoroljen byttes, gjennomsnittlig etter 10 000–15 000 km. Filteret for den automatiske girkassen må byttes ut sammen med transmisjonsoljen etter 60 000 km, og det i manuelle girkasser etter 80 000 km. Levetiden til patronen til luftfilteret er opp til 10 000–15 000 km. Levetiden til denne delen halveres imidlertid hvis du kjører i veldig støvete områder. Monter et nytt filter i kupeen to ganger i året, i begynnelsen av våren og høsten.
Hva skjer hvis jeg ikke bytter filtrene i bilen?
Et tett oljefilter fører til raskere slitasje av komponentene i motoren, mens et dårlig drivstoffilter fører til at motoren går ujevnt og med redusert dreiemoment. Hvis du ikke overholder intervallene for bytte av luftfilter, øker forbruket av drivstoff og ytelsen til motoren blir redusert. Hvis patronen i luftfilteret i kabinen er slitt, blir det dårligere ventilasjon i kupeen og det kommer inn støv og dårlig lukt fra utsiden. Bruk av et slitt filter til transmisjon fører til at levetiden til girkassen blir begrenset.