Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.
Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvilke komponenter er del av det støtdempende systemet i biler?
Det støtdempende systemet består av fjærer, fjærbeinfester, bøssinger og støtdempere. De siste kan være enkle eller doble, hydraulisk eller gassdrevne, med eller uten justerbar demping. Støtdemperstengene beskyttes av støvmansjetter. Enheter som er justerbare, er utstyrt med en bolt som kan justere innrettingen til hjulene. Luftfjæring har en modusbryter, en kompressor og luftbelger. I oppheng med fjærer, dempes støt med bladfjærer.
Hvordan fungerer systemene for støtdemping?
Støtdempersystemet reduserer utslagsvidden av vibrasjonene i bilkarosseriet og absorberer støt. Fjærene komprimeres og slippes opp igjen når bilen kjører over ujevnheter i veibanen, og sikrer at dekkene holder seg på veien hele tiden. Inne i støtdemperen er det et stempel som beveger seg og bygger opp hydraulisk trykk, og dermed skaper den nødvendige motstanden for dempingen. Elastiske luftbelger absorberer støt ved at formen endres i henhold til bakkeklaringen. Bladfjærer komprimeres eller slippes opp avhengig av lasten på bilen, og gir svak demping.
Hva er involvert i reparasjon av det støtdempende systemet i biler?
Du kan bytte ut de fleste delene i det støtdempende systemet selv. Deler som fungerer i par, bør byttes ut samtidig på en aksel, selv om bare en er defekt. Først må du få løftet bilen opp og fjerne alle hjulene. Alle monteringspunkter og føringer må rengjøres, og festet, støvmansjetten og gjennomslagssstopperen skiftes ut ved behov. Du trenger en spesiell fjærspenner for å bytte ut en fjær. Press sammen en ny støtfanger 3–5 ganger før du installerer den.