Erstatt Støtdemper av deg selv

Skift Støtdemper selv – veiledninger og videoleksjoner

Praktiske veiledninger og tips om å bytte Støtdemper
Merke
Modell
Bildelkategori
Bytte Støtdemper: videoopplæringer

Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

  • Bytte Støtdempere bak og foran selv - video på nett
    Hvordan bytte fremre støtdemper og støtdemperfester på PEUGEOT 307 [BRUKSANVISNING]
  • Fikse Fjærbein selv videoguide på FORD MONDEO
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på FORD MONDEO 3 [BRUKSANVISNING]
  • Hvordan og når bytte Fjærbein bak VW PASSAT Variant (3B5): videoopplæring
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på VW PASSAT B5+ [BRUKSANVISNING]
  • hvordan fikse Støtdempere foran og bak instruksjoner på nett
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Fremre støtdemper på OPEL ASTRA G
  • Tips om bytte Støtdempere VOLVO
    Hvordan bytte bakre støtdemper på VOLVO XC90 1 [BRUKSANVISNING]
  • Utforsk hvordan fikse Fjærbein bak BMW: videoguide
    Hvordan skifte bakre støtdemper på BMW 3 E46 | Autodoc
  • Bytte Støtdempere bak og foran selv - video på nett
    Hvordan bytte Bakre støtdemper på MERCEDES-BENZ M W163 [BRUKSANVISNING]
  • Fikse Fjærbein selv videoguide på SKODA OCTAVIA
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på SKODA OCTAVIA 1U [Bruksanvisning]
  • Hvordan og når bytte Fjærbein bak TOYOTA RAV 4 II (CLA2_, XA2_, ZCA2_, ACA2_): videoopplæring
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på TOYOTA RAV4 [BRUKSANVISNING]
  • hvordan fikse Støtdempere foran og bak instruksjoner på nett
    Hvordan bytte bakre støtdemper på VW PASSAT B5+ [Bruksanvisning]
  • Tips om bytte Støtdempere MERCEDES-BENZ
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på MERCEDES-BENZ VIANO W639 [BRUKSANVISNING]
  • Utforsk hvordan fikse Fjærbein bak VOLVO: videoguide
    Hvordan bytte bak støtdemper der på VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Bruksanvisning: Hvordan bytte Bakre støtdemper på MERCEDES-BENZ E W124
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Bakre støtdemper på MERCEDES-BENZ E W124
  • Bruksanvisning: Hvordan bytte Bakre støtdemper på OPEL VECTRA C
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Bakre støtdemper på OPEL VECTRA C
  • Bruksanvisning: Hvordan bytte Fremre støtdemper, Fjærbeinstoppmontering på OPEL CORSA C
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Fremre støtdemper, Fjærbeinstoppmontering på OPEL CORSA C
  • Hvordan bytte foran støtdemper på VOLKSWAGEN T5 BRUKSANVISNING | AUTODOC
    Hvordan bytte foran støtdemper på VOLKSWAGEN T5 BRUKSANVISNING | AUTODOC
Vil du ha mer praktisk informasjon?

Spør spørsmål eller del erfaringene dine med reparasjoner på bilforumet. Abonner på oppdateringer, slik at du ikke går glipp av nye veiledninger.

Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Opplæring for Støtdemper bytt - skann QR-koden
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • - last ned fra App Store
  • - last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Bytt Støtdemper bak - veiledning med bestepraksis

Videoveiledning for bytte av Støtdemper - en AUTODOC CLUB spilleliste

  • Bytt Støtdemper selv - gratis veiledningsvideo
    Play all playlists
    Hvordan skifte støtdemper opplæring | Steg-for-steg videoguide
Støtdemper feilsøkingsveiledning gjør-det-selv
Råd om bilvedlikehold
  • Fjærbein erstatning og mange flere - gratis videotips
    Slik bytter du en hjulbolt | Tips fra AUTODOC
  • Tips til bytte av Støtdempere
    Slik bytter du motor i en BMW E30 Turbo | AUTODOC SUPERCAR
  • Fjærbein vedlikeholdstips
    Slik kan du lett reparere et punktert dekk selv | Tips fra AUTODOC
  • Støtdempere service tips
    Slik hindrer du dugg på bilrutene | Tips fra AUTODOC

Reparasjons- og vedlikeholdsveiledninger

Ofte stilte spørsmål om å bytte støtdempere

Hvordan vet jeg at støtdemperne er defekte?

Det merker du på at bilen oppfører seg annerledes når du kjører. Du vil høre banking og karakteristiske skranglelyder fra opphenget. og karosseriet kan krenge fra side til side, det kan spesielt merkes når du kjører på dårlige veier. Bilen er mindre styrbar, bremseveien øker og den kan skrense i svinger. Hvis du mistenker at det er noe galt, bør støtdemperne undersøkes. De kan ofte bli defekte på grunn av lekkasjer, noe som fører til at det er oljestriper på overflaten av dem. Hvis du ikke er noen lekkasjer, kan du få et verksted til å se på bilen, siden det bare er mulig å undersøke systemene nøye med spesialutstyr.

Det er farlig å kjøre en bil med støtdempere som lekker, siden dempingen utføres av oljen eller gassen inne i dem. Dersom delen ikke er tett lenger, vil ikke komponenten fungere. Merk at en liten mengde kondensert olje på utsiden av enheten ikke betyr at den er defekt: Når enheten er i drift, avsettes det olje på stangen, det er nødvendig for å smøre pakningene. Resultatet er at det kommer oljetåke under mansjetten til støtdemperen, som dekker overflaten til delene jevnt. Kondensen vil også samles på huset.

Er det mulig å bruke en bil med defekte støtdempere?

Det anbefales på det sterkeste å ikke kjøre bilen når disse komponentene er defekte, siden de påvirker sikkerheten på veien direkte. For eksempel mister et dekk med en dårlig støtdemper stadig kontakt med veien når bilen kjører over humper. Bilen bli mindre stabil i svinger på grunn av at tyngdepunktet forflyttes. Det blir også mindre behagelig å kjøre bilen. Belastningen på komponentene i understellet blir mangedoblet, slik at de blir raskt slitt. Bremseveien øker, spesielt for biler med ABS-bremser. Det kan oppstå defekter i driften til dette systemet, samt systemet for stabilitetskontroll. Vannplaning kan oppstå ved lavere hastighet enn normalt.

Kan jeg bytte ut støtdempere selv?

Med veiledninger fra AUTODOC CLUB kan du bytte støtdempere selv. Til denne jobben trenger du stoppeklosser, en jekk samt sett med fastnøkler, en metallbørste til å rengjøre enhetene med og rustløsende olje for å løsne fester som sitter fast. Se etter detaljerte instruksjoner for din bilmodell i videoveiledningene våre.

Støtdempere må byttes med en gang de viser tegn på defekter. Noen produsenter anbefaler at man bytter ut komponentene etter 80 000 kilometer, disse delene kan imidlertid vare enda lenger hvis de brukes forsiktig og på gode veier.

Hva er årsakene til at støtdempere går i stykker?

Pakningene i produktene forringes, blir slitte og sprekker med tiden, slik at komponentene ikke er tette lenger. Stangen kan korrodere på grunn av fukt og smuss. En skadet mansjett fører til slitasje på produktet, siden deler som er i kontakt utsettes for slipende slitasje når de utsettes for smuss. Dersom bilen kjøres mye på dårlige veier, kan ventilmekanismen i enheten bli deformert ved ekstreme belastninger. Det er ofte grunnet mekaniske skader når komponentene går i stykker. Huset kan for eksempel fort bli deformert hvis det treffes av en stein eller en annen hard gjenstand, noe som er spesielt farlig for støtdempere med ett rør, siden det kan føre til at stempelstangen blir blokkert.

Er det mulig å reparere støtdempere?

Nei, disse komponentene kan ikke repareres. De må byttes ut hvis de blir defekte. Det tar vanligvis mellom 1 og 5 timer å bytte ut komponentene på en aksel. Etterpå må hjulene rettes inn.

Kan jeg bytte ut bare en støtdemper?

Nei, disse produktene må byttes ut i par på en aksel. Egenskapene til nye og brukte deler er ikke like, selv om de siste fungerer korrekt. Derfor vil det føre til manglende balanse i opphenget hvis bare en komponent byttes, noe som også kan føre til at det blir vanskeligere å kontrollere bilen og redusert sikkerhet. Du trenger imidlertid ikke å bytte støtdemperne på akslene både foran og bak samtidig, unntatt ved tuning av opphenget.

Vil bilen være mykere med nye støtdempere?

Ja, siden karosseriet vil krenge mindre når man kjører over humper. Bilen får også forbedret stabilitet. Merk: Om bilen har myk demping påvirkes både av tilstanden til støtdemperne og av stivhetsgraden. Så hvis du monterer komponenter beregnet på sportslig kjøring i stedet for standarddelene, kan det påvirke kjørekomforten negativt. Mykheten er hovedsakelig avhengig av tilstanden og stivheten til spiralfjærene. Derfor er det best å montere myke støtdempere og fjærer for å sikre best mulig komfort og myk demping.