Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Hvordan vet jeg at støtdemperne er defekte?
Det merker du på at bilen oppfører seg annerledes når du kjører. Du vil høre banking og karakteristiske skranglelyder fra opphenget. og karosseriet kan krenge fra side til side, det kan spesielt merkes når du kjører på dårlige veier. Bilen er mindre styrbar, bremseveien øker og den kan skrense i svinger. Hvis du mistenker at det er noe galt, bør støtdemperne undersøkes. De kan ofte bli defekte på grunn av lekkasjer, noe som fører til at det er oljestriper på overflaten av dem. Hvis du ikke er noen lekkasjer, kan du få et verksted til å se på bilen, siden det bare er mulig å undersøke systemene nøye med spesialutstyr.
Det er farlig å kjøre en bil med støtdempere som lekker, siden dempingen utføres av oljen eller gassen inne i dem. Dersom delen ikke er tett lenger, vil ikke komponenten fungere. Merk at en liten mengde kondensert olje på utsiden av enheten ikke betyr at den er defekt: Når enheten er i drift, avsettes det olje på stangen, det er nødvendig for å smøre pakningene. Resultatet er at det kommer oljetåke under mansjetten til støtdemperen, som dekker overflaten til delene jevnt. Kondensen vil også samles på huset.
Er det mulig å bruke en bil med defekte støtdempere?
Det anbefales på det sterkeste å ikke kjøre bilen når disse komponentene er defekte, siden de påvirker sikkerheten på veien direkte. For eksempel mister et dekk med en dårlig støtdemper stadig kontakt med veien når bilen kjører over humper. Bilen bli mindre stabil i svinger på grunn av at tyngdepunktet forflyttes. Det blir også mindre behagelig å kjøre bilen. Belastningen på komponentene i understellet blir mangedoblet, slik at de blir raskt slitt. Bremseveien øker, spesielt for biler med ABS-bremser. Det kan oppstå defekter i driften til dette systemet, samt systemet for stabilitetskontroll. Vannplaning kan oppstå ved lavere hastighet enn normalt.
Kan jeg bytte ut støtdempere selv?
Med veiledninger fra AUTODOC CLUB kan du bytte støtdempere selv. Til denne jobben trenger du stoppeklosser, en jekk samt sett med fastnøkler, en metallbørste til å rengjøre enhetene med og rustløsende olje for å løsne fester som sitter fast. Se etter detaljerte instruksjoner for din bilmodell i videoveiledningene våre.
Støtdempere må byttes med en gang de viser tegn på defekter. Noen produsenter anbefaler at man bytter ut komponentene etter 80 000 kilometer, disse delene kan imidlertid vare enda lenger hvis de brukes forsiktig og på gode veier.
Hva er årsakene til at støtdempere går i stykker?
Pakningene i produktene forringes, blir slitte og sprekker med tiden, slik at komponentene ikke er tette lenger. Stangen kan korrodere på grunn av fukt og smuss. En skadet mansjett fører til slitasje på produktet, siden deler som er i kontakt utsettes for slipende slitasje når de utsettes for smuss. Dersom bilen kjøres mye på dårlige veier, kan ventilmekanismen i enheten bli deformert ved ekstreme belastninger. Det er ofte grunnet mekaniske skader når komponentene går i stykker. Huset kan for eksempel fort bli deformert hvis det treffes av en stein eller en annen hard gjenstand, noe som er spesielt farlig for støtdempere med ett rør, siden det kan føre til at stempelstangen blir blokkert.
Er det mulig å reparere støtdempere?
Nei, disse komponentene kan ikke repareres. De må byttes ut hvis de blir defekte. Det tar vanligvis mellom 1 og 5 timer å bytte ut komponentene på en aksel. Etterpå må hjulene rettes inn.
Kan jeg bytte ut bare en støtdemper?
Nei, disse produktene må byttes ut i par på en aksel. Egenskapene til nye og brukte deler er ikke like, selv om de siste fungerer korrekt. Derfor vil det føre til manglende balanse i opphenget hvis bare en komponent byttes, noe som også kan føre til at det blir vanskeligere å kontrollere bilen og redusert sikkerhet. Du trenger imidlertid ikke å bytte støtdemperne på akslene både foran og bak samtidig, unntatt ved tuning av opphenget.
Vil bilen være mykere med nye støtdempere?
Ja, siden karosseriet vil krenge mindre når man kjører over humper. Bilen får også forbedret stabilitet. Merk: Om bilen har myk demping påvirkes både av tilstanden til støtdemperne og av stivhetsgraden. Så hvis du monterer komponenter beregnet på sportslig kjøring i stedet for standarddelene, kan det påvirke kjørekomforten negativt. Mykheten er hovedsakelig avhengig av tilstanden og stivheten til spiralfjærene. Derfor er det best å montere myke støtdempere og fjærer for å sikre best mulig komfort og myk demping.