Erstatt Støtdemper av deg selv

Skift Støtdemper selv – veiledninger og videoleksjoner

Praktiske veiledninger og tips om å bytte Støtdemper
Merke
Modell
Bildelkategori

Bytt Støtdemper: trinn for trinn med verkstedhåndbøker

Her finner du praktiske veiledninger og tips om å bytte Støtdemper på vanlige bilmodeller. De profesjonelle veiledningene fra ekspertene våre vil hjelpe deg med å bytte Støtdemper selv. Velg bilen din med søkeverktøyet og last ned gratis veiledninger og videoer.
Bytte Støtdemper: videoopplæringer

Oftest sette videoleksjoner om bilreparasjoner

  • Universal
    Bytte Støtdempere bak og foran selv - video på nett
    Slik bytter du støtdempere på bilen [AUTODOC-VIDEOVEILEDNINGER]
  • Universal
    Fikse Fjærbein selv videoguide på
    Slik bytter du fjærbein på bilen [AUTODOC-VIDEOVEILEDNINGER]
  • Hvordan og når bytte Fjærbein foran og bak MAZDA 626 V (GF): videoopplæring
    How to change front springs, shock absorbers on MAZDA 626 GF TUTORIAL | AUTODOC
  • hvordan fikse Støtdempere bak instruksjoner på nett
    Hvordan bytte bak støtdemper der på VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Tips om bytte Støtdempere VOLVO
    Hvordan bytte bakre støtdemper på VOLVO XC90 1 [BRUKSANVISNING]
  • Utforsk hvordan fikse Fjærbein foran og bak FORD: videoguide
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på FORD MONDEO 3 [BRUKSANVISNING]
  • Bytte Støtdempere bak og foran selv - video på nett
    Hvordan bytte foran støtdemper på VOLKSWAGEN T5 BRUKSANVISNING | AUTODOC
  • Fikse Fjærbein selv videoguide på MERCEDES-BENZ VITO
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på MERCEDES VITO W639 [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Hvordan og når bytte Fjærbein foran og bak VW PASSAT Variant (3B6): videoopplæring
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på VW PASSAT B5+ [BRUKSANVISNING]
  • hvordan fikse Støtdempere bak instruksjoner på nett
    Hvordan bytte bak bærebru / bak bærearm der på FORD FOCUS 2 (DA) [BRUKSANVISNING AUTODOC]
  • Tips om bytte Støtdempere VOLVO
    Hvordan bytte fremre fjærbein der på VOLVO V70 2 (SW) [AUTODOC-VIDEOLEKSJONER]
  • Utforsk hvordan fikse Fjærbein foran og bak OPEL: videoguide
    Bruksanvisning: Hvordan bytte Fremre støtdemper på OPEL ASTRA G
  • Hvordan bytte Fremre støtdemper på SKODA OCTAVIA 1U [Bruksanvisning]
    Hvordan bytte Fremre støtdemper på SKODA OCTAVIA 1U [Bruksanvisning]
  • Hvordan skifte bakre støtdemper på BMW 3 E46 | Autodoc
    Hvordan skifte bakre støtdemper på BMW 3 E46 | Autodoc
  • Hvordan bytte Bakre støtdemper på MERCEDES-BENZ M W163 [BRUKSANVISNING]
    Hvordan bytte Bakre støtdemper på MERCEDES-BENZ M W163 [BRUKSANVISNING]
  • Hvordan bytte bak støtdemper på MAZDA 3 BK BRUKSANVISNING | AUTODOC
    Hvordan bytte bak støtdemper på MAZDA 3 BK BRUKSANVISNING | AUTODOC
Støtdemper : rett avfallshåndtering
Generelle anbefalinger fra AUTODOC for å redusere forurensing
Bytt Støtdemper foran og bak - veiledning med bestepraksis

Videoveiledning for bytte av Støtdemper - en AUTODOC CLUB spilleliste

  • Bytt Støtdemper selv - gratis veiledningsvideo
    Play all playlists
    Hvordan skifte støtdemper opplæring | Steg-for-steg videoguide
Støtdemper feilsøkingsveiledning gjør-det-selv
Råd om bilvedlikehold
  • Fjærbein erstatning og mange flere - gratis videotips
    5 tegn på at støtdemperne er slitt | AUTODOC
  • Tips til bytte av Støtdempere
    5 vanlige feil folk gjør når de bytter støtdempere | Tips fra AUTODOC
  • Fjærbein vedlikeholdstips
    Slik fikser du banking og knaking fra opphenget | AUTODOC
  • Støtdempere service tips
    5 vanlige årsaker til banking i opphenget | Tips fra AUTODOC
Installer AUTODOC CLUB-appen!
Hold orden på bilutgifter, få vedlikeholdstips, påminnelser om kommende avtaler og serviceintervaller, veiledninger for å reparere selv – alt sammen på telefonen din.
Opplæring for Støtdemper bytt - skann QR-koden
Skann

Last ned appen:

  • – skann QR-koden
  • – last ned fra App Store
  • – last ned fra Google Play
Profilen din er din egen personlige assistent

Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter

Ofte stilte spørsmål om å bytte støtdempere

Hvordan vet jeg at støtdemperne er defekte?

Det merker du på at bilen oppfører seg annerledes når du kjører. Du vil høre banking og karakteristiske skranglelyder fra opphenget. og karosseriet kan krenge fra side til side, det kan spesielt merkes når du kjører på dårlige veier. Bilen er mindre styrbar, bremseveien øker og den kan skrense i svinger. Hvis du mistenker at det er noe galt, bør støtdemperne undersøkes. De kan ofte bli defekte på grunn av lekkasjer, noe som fører til at det er oljestriper på overflaten av dem. Hvis du ikke er noen lekkasjer, kan du få et verksted til å se på bilen, siden det bare er mulig å undersøke systemene nøye med spesialutstyr.

Det er farlig å kjøre en bil med støtdempere som lekker, siden dempingen utføres av oljen eller gassen inne i dem. Dersom delen ikke er tett lenger, vil ikke komponenten fungere. Merk at en liten mengde kondensert olje på utsiden av enheten ikke betyr at den er defekt: Når enheten er i drift, avsettes det olje på stangen, det er nødvendig for å smøre pakningene. Resultatet er at det kommer oljetåke under mansjetten til støtdemperen, som dekker overflaten til delene jevnt. Kondensen vil også samles på huset.

Er det mulig å bruke en bil med defekte støtdempere?

Det anbefales på det sterkeste å ikke kjøre bilen når disse komponentene er defekte, siden de påvirker sikkerheten på veien direkte. For eksempel mister et dekk med en dårlig støtdemper stadig kontakt med veien når bilen kjører over humper. Bilen bli mindre stabil i svinger på grunn av at tyngdepunktet forflyttes. Det blir også mindre behagelig å kjøre bilen. Belastningen på komponentene i understellet blir mangedoblet, slik at de blir raskt slitt. Bremseveien øker, spesielt for biler med ABS-bremser. Det kan oppstå defekter i driften til dette systemet, samt systemet for stabilitetskontroll. Vannplaning kan oppstå ved lavere hastighet enn normalt.

Kan jeg bytte ut støtdempere selv?

Med veiledninger fra AUTODOC CLUB kan du bytte støtdempere selv. Til denne jobben trenger du stoppeklosser, en jekk samt sett med fastnøkler, en metallbørste til å rengjøre enhetene med og rustløsende olje for å løsne fester som sitter fast. Se etter detaljerte instruksjoner for din bilmodell i videoveiledningene våre.

Støtdempere må byttes med en gang de viser tegn på defekter. Noen produsenter anbefaler at man bytter ut komponentene etter 80 000 kilometer, disse delene kan imidlertid vare enda lenger hvis de brukes forsiktig og på gode veier.

Hva er årsakene til at støtdempere går i stykker?

Pakningene i produktene forringes, blir slitte og sprekker med tiden, slik at komponentene ikke er tette lenger. Stangen kan korrodere på grunn av fukt og smuss. En skadet mansjett fører til slitasje på produktet, siden deler som er i kontakt utsettes for slipende slitasje når de utsettes for smuss. Dersom bilen kjøres mye på dårlige veier, kan ventilmekanismen i enheten bli deformert ved ekstreme belastninger. Det er ofte grunnet mekaniske skader når komponentene går i stykker. Huset kan for eksempel fort bli deformert hvis det treffes av en stein eller en annen hard gjenstand, noe som er spesielt farlig for støtdempere med ett rør, siden det kan føre til at stempelstangen blir blokkert.

Er det mulig å reparere støtdempere?

Nei, disse komponentene kan ikke repareres. De må byttes ut hvis de blir defekte. Det tar vanligvis mellom 1 og 5 timer å bytte ut komponentene på en aksel. Etterpå må hjulene rettes inn.

Kan jeg bytte ut bare en støtdemper?

Nei, disse produktene må byttes ut i par på en aksel. Egenskapene til nye og brukte deler er ikke like, selv om de siste fungerer korrekt. Derfor vil det føre til manglende balanse i opphenget hvis bare en komponent byttes, noe som også kan føre til at det blir vanskeligere å kontrollere bilen og redusert sikkerhet. Du trenger imidlertid ikke å bytte støtdemperne på akslene både foran og bak samtidig, unntatt ved tuning av opphenget.

Vil bilen være mykere med nye støtdempere?

Ja, siden karosseriet vil krenge mindre når man kjører over humper. Bilen får også forbedret stabilitet. Merk: Om bilen har myk demping påvirkes både av tilstanden til støtdemperne og av stivhetsgraden. Så hvis du monterer komponenter beregnet på sportslig kjøring i stedet for standarddelene, kan det påvirke kjørekomforten negativt. Mykheten er hovedsakelig avhengig av tilstanden og stivheten til spiralfjærene. Derfor er det best å montere myke støtdempere og fjærer for å sikre best mulig komfort og myk demping.