Slik feilsøker du når koden P0113 opptrer
Dette betyr feilkoden P0113
Feil på lufttemperatursensor 1 eller strømkretsen
(Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit High Input)
Motorstyrenheten, på en måte hjernen til bilen, har registrert at temperatursensoren for inntaksluften sender tilbake for høy spenning. Det betyr at den tror at inntaksluften er blitt for varm, noe som ikke alltid stemmer. Temperatursensoren senker nemlig denne spenningen når den er kald og sender en lavere spenning tilbake. Jo varmere den blir, desto mindre spenning kan den senke. Blir den for varm vil den ikke kunne senke spenningen i det hele tatt og de 5 voltene blir sendt tilbake til motorstyreenheten, og det utløser feilkode P0113.
Årsakene til feilkoden P0113
Dette er mulige årsaker til feilkode P0113:
- Temperatursensoren for luftinntaket er defekt eller tilsmusset, dette er den vanligste årsaken.
- Trykket i innsugningsmanifolden er for høyt, noe som skader sensoren.
- Temperatursensoren er av dårlig kvalitet eller har mulige produksjonsfeil.
- Det er kommet urenheter og olje på sensoren, dette senker følsomheten til sensoren.
- En eller begge av ledningene er skadet eller har fått korrosjon, noe som skaper problemer i det elektriske systemet i bilen.
- Ledningene til sensoren er koblet til på feil måte.
- Luftfilteret er tilsmusset.
- Luftmengdemåleren på bilen er tilsmusset eller defekt. Det skjer ikke så ofte, men det kan få bilen din til å dra inn for mye luft, noe som kan være årsaken til at temperaturen stiger i luftinntaket.
- Motorstyreenheten er defekt. Dette er definitivt den dyreste årsaken, men da oppstår det vanligvis også andre feilkoder.
Dette kan skje med bilen når feilkoden P0113 vises
Noen av de vanligste symptomene av feilkode P0113 er følgende:
- Det er vanskelig å starte motoren.
- Drivstofforbruket øker.
- Motoren er ustabil i tomgang.
- Varselslampen for motoren slås på.
- Motorkraften reduseres.
- Økt utslipp.
- Dårlig akselerasjon.
Anbefalte utbedringer
Dette er utbedringer som kan løse problemet med feilkode P0113:
Ofte stilte spørsmål
Hva betyr feilkoden P0113?
Denne feilkoden betyr at motorstyreenheten har fått tilbake signaler fra temperatursensoren, som måler inntaksluften, om at luften er for varm og sender dermed en for høy spenning tilbake.
Hva forårsaker feilkoden P0113?
Den vanligste årsaken er at temperatursensoren er tilsmusset eller defekt, men feilen kan også forårsakes av korrosjon i ledningene til sensoren eller ved tilkoblingsfeil. I andre tilfeller kan Luftmengdemåleren på bilen eller luftfilteret være tilstoppet eller defekt, og svært sjeldent kan en defekt motorstyreenhet være årsaken.
Hvordan sletter jeg feilkoden P0113?
Denne feilkoden slettes når årsaken til problemet er utbedret. Har du selv nok kunnskap og erfaring til å løse problemet som utløste denne feilmeldingen, kan du slette den når du har gjort det nødvendige reparasjonsarbeidet. Overlater du bilen din til et verksted som reparerer den, vil de slette feilkoden med et diagnoseverktøy.
Kan feilkoden P0113 forsvinne av seg selv?
Denne feilkoden må slettes og feilen må utbedres. Når en feil er utbedret kan bilen tas på en liten kjøretur og deretter sjekkes filminnet til bilen for å se om feilkoden dukker opp igjen. Det vil si at den vil ikke bare forsvinne av seg selv.
Kan jeg skifte ut temperatursensoren for inntaksluft selv?
Ja, det er mulig. Følg disse trinnene for å skifte den ut selv:
- Skru ut boltene som sikrer sensoren.
- Ledningene skal deretter kobles fra, vær forsiktig når du gjøre dette.
- Dra sensoren ut i fra kanalen til luftinntaket.
- Sett inn den nye delen ved å følge trinnene i motsatt rekkefølge.
Kan jeg kjøre med feilkoden P0113?
Det er mulig, men du bør finne årsaken til feilkoden så snart som mulig. Blinker derimot motorlampen bør du stoppe bilen med en gang og ikke kjøre videre. Slås varselslampen til motoren på, er dette alltid et tegn på problemer med motoren og hvis du ignorerer slike problemer kan det føre til enda større skader og svært dyre reparasjoner.
Hvor mye koster en bildiagnose?
En bildiagnose kan ligge mellom 399 kr og 1000 kr, prisen varierer fra verksted til verksted. Det brukes et OBD2-apparat for å få tilgang til bilens feilminne. Vanligvis får du en feilrapport med mulig feilkoder, de bygger grunnlaget for videre feilsøking og eventuelt reparasjonsarbeid. Hvis du vil ha feilkodene slettet, tilbyr mange verksteder dette i prisen for bildiagnosen. Det er derimot viktig å merke seg at det i så tilfelle er ditt ansvar at mulige feil blir reparert. Du kan også bruke feilrapporten til å hente inn pristilbud fra ulike verksteder, på den måten kan du sammenligne priser og velge det verkstedet du ønsker.