Last ned appen:
Her kan du spore bilutgifter, oppdatere billoggen og planlagte delebytter, lagre veiledninger, notater og dokumenter
Når må jeg bytte oljefilter?
Komponenten må byttes etter 7 000–10 000 kilometer. Levetiden til disse slitedelene kan imidlertid reduseres ved konstant stor belastning på motoren, olje av lav kvalitet i smøresystemet eller hvis det kommer kjølevæske inn i systemet på grunn av en lekkasje. En annen årsak til at delen må byttes ut tidligere, er overoppheting av motoren, da må væsken i smøresystemet og selve filteret byttes ut.
Det finnes ingen indirekte tegn på at oljefilteret er tett. Delen har en spesiell omløpsventil, som åpnes når filterelementet er tett. Det bidrar til at det ikke blir for lite olje. Det fører imidlertid til at det er umulig å vurdere hvor mye olje som kan strømme gjennom filteret. På grunn av dette bør du følge bilprodusentens anbefalte utskiftingsintervaller og ta bilens driftsforhold med i betraktningen.
Merk: Ikke sett inn et nytt filter før du har byttet smøremiddel, siden komponenten vil bli forurenset raskt på grunn av tilleggsstoffene i oljen. Av samme grunn bør du ikke bruke et gammelt filter med ny olje: Det siste vil raskt bli forurenset.
I noen tilfeller er lekkasjer fra filterhuset tegn på at komponenten må byttes. Varsellampen for oljetrykk kan lyse lenger enn vanlig i biler med filter som er montert horisontalt. Noen feilfunksjoner kan være et resultat av at tilbakeslagsventilen er defekt.
Hva skjer hvis jeg aldri bytter oljefilter?
Oljefilteret har en egen omløpsventil for å forhindre at motoren får for lite olje. Den åpnes når du kaldstarter motoren, hvis oljen er meget viskøs, det er ekstremt høyt trykk i smøresystemet eller når filterelementet et tett og gjennomstrømningskapasiteten dermed betraktelig redusert. Hvis du ikke har byttet oljefilter på lenge, får motoren stadig tilført uren olje. Det fører til økt forekomst av avleiringer av sot og slam på motordeler, tette oljekanaler og raskt slitasje av enheten med stempel og sylindere.
Hvilke trinn må jeg følge når jeg skal bytte oljefilter?
Først må du heve bilen opp eller plassere den over en smøregrav. Aktiver håndbrekket, slik at den blir stående fast. Motoren må være litt varm. Skru ut dreneringspluggen til motorens bunnpanne og la den gamle oljen renne ut i en beholder du har klargjort. Vær forsiktig, oljen er varm. Etter dette, avhengig av om oljefilteret er av typen med en patron eller ikke, må du skru av filterhuset eller fjerne filterelementet fra huset. Dekk til karosseriet med tøy for å holde det rent. Smør pakningen til det nye filteret med motorolje. Filteret må også fylles med smøremiddel før det monteres. Det bidrar til at det ikke blir for lite olje i de første sekundene etter oppstart. Den nye delen må skrus inn med en momentnøkkel. Ikke stram delen for mye, hvis o-ringen blir skadet, kan det føre til lekkasjer i festepunktet.
Rengjør deretter bunnpannen og skru inn den gjengede pluggen med en ny o-ring. Så heller du på ny olje til det riktige nivået, starter motoren, lar den gå en stund og sjekker så oljenivået med peilepinnen. Etterfyll ved behov.
Kan det øke ytelsen til motoren å bytte oljefilter?
Nei, det kan det ikke. Det kommer olje til motoren uansett hvordan tilstanden til filterelementet er, siden det har en omløpsventil. Dersom denne ventilen blir blokkert og gjennomstrømningskapasiteten er redusert, kan det komme mindre olje enn nødvendig til motoren. Da begynner varsellampen for oljetrykk å lyse, slik at du blir informert om at det er lavt oljetrykk i systemet. Du må i tilfelle utbedre problemet før du begynner å merke at motoren har mindre kraft.
Finnes det forskjellige komponenter?
Ja, og de kan ha forskjellige størrelser, filtreringsegenskaper, gjennomstrømningskapasitet, materialer i filterelementet og huset, antall ventiler og påkrevd trykk før disse ventilene åpnes. Det finne oljefilter som skrus på og med patronform. De siste er mindre skadelige for miljøet, siden det er mulig å bare bytte ut filterelementet, slik at metalldelen ikke må kasseres. Pass på at komponentene du velger samsvarer med bilens utforming og driftsforholdene. Det er ikke bare risikoen for monteringsproblemer som er årsaken til dette. Dersom du for eksempel kjøper et produkt for sportsbiler, med en ventil som åpnes ved lavt trykk, vil ikke oljen filtreres mesteparten av tiden.