EBD: beskrivelse, egenskaper og driftprinsipp

EBD står for elektronisk bremsekraft-distribusjon. Dette er en utvidelse av ABS programvare. Det fungerer sammen med andre aktive sikkerhetssystemer, for eksempel trekkraftkontroll. EBD brukes på Nissan, Toyota, Kia, Volkswagen, …
[Fortsett å lese …...]

CRD motorer: hva det står for og ytelsesverdier

CRD er turbodiesel motorer med direkte drivstoffinnsprøytning til Chrysler, Jeep og Dodge. De har vært på markedet siden 2000. Motorene produseres av VM Motori, Daimler AG, Fiat Powertrain og …
[Fortsett å lese …...]

Hva er VDIM? Beskrivelse og driftprinsipp

VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management/Integrert dynamikkontroll) er en innebygget teknologi for å kontrollere parametre for bilens dynamikk. Dette har blitt brukt på Toyota og Lexus. Den kom på markedet …
[Fortsett å lese …...]

DDiS motorer: driftsegenskaper

DDiS er turbodiesel motorer med felleskinne direkte drivstoffinnsprøytning til Suzuki. De har vært i produksjon siden 2003. Disse motorene er kjent for pålitelighet, høy ytelse og drivstoffeffektivitet. De er …
[Fortsett å lese …...]

Hva er TCS? Definisjon, funksjoner og fordeler

TCS (traction control system/trekkraftkontroll) er et system på Fiat,  Peugeot, Volkswagen, Renault, Piaggio og Seat. Disse systemene er integrert i ABS, og er laget for å forbedre bilens håndtering …
[Fortsett å lese …...]

S-matic: egenskaper, fordeler & ulemper

S-matic er en funksjon for manuelt girskifte på automatkasser, montert på Honda biler. Den debuterte i 1999 da andregenerasjons Honda Odyssey ble lansert. S-Matic gir føreren mulighet til å …
[Fortsett å lese …...]

D-4D motorer: driftsegenskaper

D-4D er en serie med turbo dieselmotorer med felleskinne og direkte drivstoffinnsprøytning. De brukes på Toyota og Lexus. Motorene ble først brukt på Toyota Avensis i 1999. De fikk …
[Fortsett å lese …...]

Hva er VSA? Egenskaper og funksjon

VSA (vehicle stability assist/stabilitetsassistent) er en elektronisk stabilitetskontroll på Honda og Acura biler. Den kom på markedet på slutten av 90-tallet. Systemet baseres på ABS og kontrollerer stabiliteten på …
[Fortsett å lese …...]

Hva er TFSI? Egenskaper for motorytelse

TFSI (Turbo fuel stratified injection/Stratifisert injeksjon med turbobensin) er et merkenavn som tilhører Volkswagen Gruppen. Dette har vært brukt på turbomotorer med direkte drivstoffinnsprøytning på Audi siden 2004. Navnet …
[Fortsett å lese …...]

TACshift: egenskaper, fordeler & ulemper

TACshift (Touch Activated Control) er en modus for manuelt girskifte på automatkasser, som debuterte på Pontiac Grand Prix G-Force konseptbil i 2002. Den ble også brukt på noen utgaver …
[Fortsett å lese …...]

Hva er DSC? Definisjon, funksjoner og fordeler

DSC (Dynamic Stability Control/Dynamisk Stabilitetskontroll) er et system på BMW, Ford, Jaguar, Mazda, Mini og Land Rover. Dette baseres på blokkeringsfrie bremser, og gir bedre stabilitet under kjøring. Det …
[Fortsett å lese …...]

TSI motorer: hva det står for og ytelsesverdier

TSI er en serie med turbomotorer med direkte bensininnsprøytning, produsert av den tyske Volkswagen Gruppen. Den første TSI-motoren hadde 1,4 liters kapasitet, og ble brukt første gang i 2005 …
[Fortsett å lese …...]

Hva er Comfortronic? Girkassens egenskaper & tekniske parametere

Comfortronic er en automatkasse med manuell funksjon for girskifte på Lancia biler. Comfortronic driftsprinsipper Comfortronic girkasse er basert på klassiske automatkasser med hydraulisk dreiemoment-omformer, planetgir og elektronisk kontroll. Manuell …
[Fortsett å lese …...]

Active Select: egenskaper, fordeler & ulemper

Active Select er et system for manuelt girskifte på automatiske girkasser i biler fra Holde, Opel og Vauxhall. Det ble lansert tidlig på 2000-tallet. Manuell modus forbedrer bilens dynamiske …
[Fortsett å lese …...]