Grunnen til at feiltenning er farlig for motoren og hvordan du unngår det

Grunnen til at feiltenning er farlig for motoren og hvordan du unngår det

Når motoren fusker, er det en feil som skjer på grunn av at en eller flere sylindere ikke fungerer. Det fører til ekstra slitasje og overoppheting av motoren, og leder til at overflaten til stemplene og sylindrene blir skrapet opp. I det følgende forklarer vi hvordan du kjenner igjen dette problemet og hvordan du kan fikse det.

Fem tegn på feil

  • Motoren rykker når den går på tomgang. Noen ganger er vibrasjonene så kraftige at du kan føle dem i ratter, girspaken og karosseriet. I tillegg er turtallet til motoren ujevnt på tomgang.
  • Redusert motoreffekt. Du merker muligens spesielt at det er noe galt med motoreffekten når du trykker inn gasspedalen og at bilen rykker når du akselererer. Lampen «Check Engine» på dashbordet kan begynne å lyse.

Redusert motoreffekt

  • Sot på tennpluggene og sprekker i høyspenningskablene. Dette er vanligvis enkelt å se når du inspiserer delene.

Sot på tennpluggene og sprekker i høyspenningskablene

  • Uvanlige lyder når motoren er i gang. For eksempel kan du høre ujevne lyder i stedet for en jevn dur.
  • Økt forbruk av drivstoff. Dette er vanligvis på grunn av problemer med drivstoffblandingen og tenningsprosessen.

Økt forbruk av drivstoff

Tre årsaker til feiltenning

  1. Problemer med tenningssystemet. Defekte tennplugger, brudd på spoler eller høyspenningskabler, eller feil innstillinger kan føre til at tenningen utløses for tidlig eller for sent, noe som deretter forstyrrer tenningsprosessen for luft-drivstoffblandingen og fører til motordefekter.
  2. Feil i drivstofftilførselen og blandeprosessen. Smuss på innsprøytningsdysene, feil på solenoidventilene, tett luftfilter, lekkasjer i inntaket eller tilførselsystemet for drivstoff eller bremsforsterkeren kan forårsake at luft-drivstoffblandingen blir for svak eller for rikholdig, noe som påvirker effektiviteten til forbrenningen. Feil på luftmassemåler, gasspedalmåler eller reguleringsventilen for tomgang har lignende konsekvenser.
  3. Lekkasje fra forbrenningskammeret. Dette forårsakes vanligvis av forbrenning fra ventilene, stemplene, topplokkpakningen eller oppskraping på sylinderoverflatene. Det kan også være på grunn av feiljustering av ventilene, defekte ventilløftere eller hydrauliske ventilløftere eller feil synkronisering av ventilene.

 Seks tips fra AUTODOC 

  1. Skift ut forbruksdeler i tide. Luftfilter, for eksempel, bør byttes ut etter 10–15 000 km. Avhengig av typen varer tennplugger 30–100 000 km og drivstoffdyser 100–120 000 km.
  2. Rengjør innsprøytningsdysene regelmessig, rundt en gang i året. Det gjør du med et tilsetningsstoff, som du blander med drivstoffet. Ta bilen til et verksted hvis det er veldig mye smuss.
  3. Benytt bare motorolje av god kvalitet. Dårlig eller utbrukt olje kan føre til at motoren blir overopphetet, at stempelringene kiler seg fast og at elementene går i stykker. Det anbefales å bytte smøremiddelet og oljefilteret etter 10–15 000 km.
  4. Benytt drivstoff av god kvalitet. Det hindrer at det dannes avleiringer av sot på komponentene i motoren.
  5. La motoren gå med høyest mulig turtall fra tid til annen. Dette vil øke temperaturen i forbrenningskamrene til 500 °С i kort tid, og dermed rengjøre tuppene til tennpluggene for sot.
  6. Stram alle gjengede elementer med momentet som er spesifisert i den tekniske håndboken for bilen. Det vil sikre at alle forbindelsene er så tette at de ikke lekker, og at tetningene holder.

Konklusjon

Feiltenning påvirker ikke bare motoreffekten, men er også tegn på alvorlige feil. Derfor er det viktig å undersøke motoren nøye ved første tegn på problemer og få feilen reparert så raskt som mulig. Regelmessig vedlikehold av motoren sikrer lang og problemfri driftstid.